מאת חוה ניסנבוים, ייעוץ עסקי

בפרוץ מלחמת חרבות ברזל, חלה ירידה של 29% ברכישות אשראי במגזר הפרטי. שנתיים לפני כן, הממשלה לא אישרה תקציב למשך תקופה ארוכה, מה שעצר הזרמות כספים לעסקים. במילים אחרות – כשלקוח אחד קופא, כדאי שתהיה לכם הכנסה ממקום אחר.

עסקים רבים מתמקדים בערוץ הכנסה אחד, נאמר מכירה ללקוחות פרטיים או מכירה ללקוחות עסקיים. אבל המציאות העסקית בישראל (ובעולם כולו) מלמדת אותנו שכדי לבנות עסק יציב, שחי לאורך שנים ויודע להתמודד עם משברים – חייבים לפזר סיכונים.

חושבים עסקית, מגוונים ערוצי הכנסה

במקום להסתמך על מקור אחד, נסו לשלב לפחות שניים או שלושה מקורות הכנסה במקביל. הנה כמה דוגמאות מרכזיות למודלים עסקיים, עם דוגמאות שיכולות לעבוד גם בעסק שלכם:

1.     B2C – מכירה ללקוחות פרטיים

מוצרים או שירותים שנמכרים ישירות לצרכן.

📌 דוגמאות:

  • מאמן אישי שמוכר חבילות ליווי פרטניות
  • סדנאות והרצאות ללקוחות פרטיים
  • מימון המונים (Crowdfunding) שבו לקוחות פרטיים רוכשים מראש מוצר או שירות שיפותח בעתיד.

2.     B2B – מכירה לעסקים וארגונים

האם יש לכם שירותים שיכולים להתאים גם לארגונים (business to business)?

לרוב מדובר בעסקים עם תקציבים גדולים יותר, חוזים ארוכי טווח ופוטנציאל לצמיחה יציבה.

📌 דוגמאות:

  • מרצה שמעביר הדרכות לפיתוח צוותים בארגונים
  • מאמן שמגיע לאימון עובדים ומנהלים בארגון
  • ספק שמוכר תוכנה לניהול מלאי לרשת חנויות
  • חברה שמייצרת חומרי אריזה לעסקים אחרים

במודל הזה, העסק מוכר מוצר או שירות לעסק אחר, שמציע אותו ללקוחות שלו.
📌 דוגמאות נוספות:

  • ועד עובדים שקונה הרצאה למאות עובדים
  • קופות חולים שמסבסדות טיפולים בקליניקות פרטיות
  • פלטפורמות מסחר שמוכרות מוצרים מספקים חיצוניים

היתרונות : חיסכון בעלויות שיווק ומכירה ישירה לצד צפי הכנסות. החיסרון? העסק המתווך לוקח עמלה על כל עסקה. אז מה עושים? מקצים לארגונים רק חלק מהמכירה שלכם ונהנים מכל העולמות

 תוספת חשובה: אחריות תאגידית. ארגונים עסקיים מחפשים לעיתים קרובות פרויקטים חברתיים לתמוך בהם כחלק מאסטרטגיית האחריות התאגידית שלהם.

עמותה בירושלים שקיבלה תמיכה כספית להקמת מגרש ספורט ממתחם עסקי בירושלים.

 הצטרפו לקבוצת הפייסבוק ערך לדרך ולקבוצת הפייסבוק אחריות תאגידית כדי להישאר מעודכנים.
 

3. G2B מכירה למגזר הציבורי והממשלתי

המדינה מקצה תקציבים גדולים לפרויקטים בתחומים שונים – חינוך, תעסוקה, בריאות, תרבות ועוד. עסקים שידעו להשתלב במכרזים ובמאגרי ספקים יכולים ליהנות מהכנסה יציבה.

📌 דוגמאות:

  • הדרכות והכשרות במסגרת גפ"ן – מערכת הספקים של משרד החינוך
  • פרויקטים של משרד התרבות לתמיכה באמנים ויוצרים


למצוא קולות קוראים דורש חיפוש אקטיבי. הנה כמה דרכים להתחיל:

·       חפשו בגוגל מילות מפתח כמו: קול קורא + תחום העיסוק שלכם. לדוגמה: "קול קורא הדרכת הורים", "קול קורא יזמות טכנולוגית".

·       גשו לאתר החשכ"ל או כדי לבדוק אילו אפשרויות קיימות.

·       גילשו ישירות למגוון משרדי הממשלה והצטרפו למאגרים,  

o      לדוגמה, מאגר ספקי גפ"ן של משרד החינוך מאפשר למרצים ומדריכים להציע את שירותיהם לבתי ספר.

o      דוגמה אחרת, מאגר היועצים של משרד הכלכלה מאפשר ליועצים להציע שירותים לעסקים.

 

התאמת המוצר או השירות לכל ערוץ הכנסה

גיוון הכנסות לא אומר להמציא את העסק מחדש – אלא למצוא דרכים להתאים את הקיים. לדוגמה:

  • יועץ עסקי המלווה יזמים פרטיים יכול להציע את שירותיו גם לעמותות או לתוכניות ממשלתיות לתמיכה בעסקים קטנים.
  • סטודיו לאמנות שמוכר יצירות ללקוחות פרטיים יכול להגיש מועמדות לתמיכות בקרנות אומנות ותרבות.
  • מדריך סדנאות להורים יכול להציע את השירות שלו למוסדות חינוך או לארגונים עסקיים שמעוניינים להעניק לעובדיהם הכשרות הורים.

 

5. B2P– תמיכה מקרנות ותרומות פילנתרופיות

גופים פילנתרופיים משקיעים מיליוני שקלים בפרויקטים חברתיים. אם יש לכם עסק עם אג'נדה חברתית, זה ערוץ שיכול להוות מקור מימון משמעותי (חד פעמי או חזרתי).

📌 דוגמאות:

  • קרן משפחת שעשוע שתומכת ביזמות חברתית
  • קרן לירושלים שמקדמת פרויקטים קהילתיים
  • קרנות של מפעל הפיס למימון יוזמות תרבות ואמנות

 

איך למצוא תמיכות ומענקים?

·        חפשו בגוגל מילות מפתח כמו: קרןאו קרן בתחום העיסוק שלכם.

·        הירשמו לעדכונים מאתר שתי"ל (לשונית מענקים ותמיכות)

 

לסיכום: אל תחכו למשבר – תבנו יציבות עכשיו!

עסק שלא מפזר את הכנסותיו נמצא בסיכון גבוה. גיוון ערוצי ההכנסה מאפשר לכם להיות מוכנים לכל מצב, למקסם רווחים וליצור בסיס פיננסי איתן. תתחילו לחפש את הערוצים המתאימים לכםותשאלו את עצמכם: איזה עוד מקור הכנסה יכול להתאים לי?

להזמנת הספר המלא לניהול עסק