מאת: ד"ר ורד בן שלמה
מטרת תוכנית עסקית
היזמת, דליה, מעונינת להקים דוכן לממכר כריכים בעיר "קרני אור".
מטרת התכנית:
1. ריכוז המידע הרלוונטי.
2. תכנון עקרי הפעילות בעסק.
3. תחזית והתכנות כלכלית.
4. השלמות נדרשות.
תאור העסק המתוכנן
היזמת מעוניינת להקים ולהפעיל דוכן/מזנון להכנה ולממכר של כריכים ייחודיים. כריכים אשר במקורם הוכנו בביתה של דליה, כחלק מהמטבח הדרום-אמריקאי, תוך ניצול הידע הקולינרי, שיטות השיווק וההכנה המתקדמות כיום.
העסק מיועד לקום בלבו של אזור מסחרי מתחדש ולפעול בשעות היום עד שעות אחה"צ.
ההזדמנות העסקית: בליבה של העיר "קרני אור" התפתח אזור מסחרי מגוון. בעבר היה האזור אזור מוסכים, אך בהדרגה נכנסו חברות מסחריות, היי-טק ומשרדים נוספים. עם ההתפתחות הפכו מסעדות פועלים סטנדרטיות לברים, בתי קפה ומסעדות ברמה גבוהה יותר, הן מבחינת מיצוב והן מבחינת מחיר.
שינוי זה יצר מחסור באוכל קל ומהיר, בעלויות סבירות, לעובדים שאינם נמנים עם השורה הראשונה של העובדים בעסקים (מנהלים וכד').
תאור השוק: קהל היעד המתוכנן הוא אוכלוסיית העובדים באזור, בעיקר אלו ששכרם בדרגים הנמוכים יותר. בשלב זה אין עדיין סקר שוק ספציפי, אך ניתן לבנות הערכה על סמך הנתונים וההנחות הבאים:
האזור המסחרי כולל כ- 200 אלף מ"ר בנוי ורובו מאוכלס.
הערכת מקדם שטח/עובד עומדת על כ- 25 מ"ר בממוצע ומכאן ניתן להניח כי כמות העובדים עומדת על כ- 8,000 עובדים.
תחת הנחה שמרנית בה השוק הרלוונטי מכיל 10%-20% מכמות העובדים, הרי שהקיף הביקוש הפוטנציאלי עומד על 800 עד 1,600 עובדים ביום.
ניתוח SWOT
הזדמנויות:
1. מחסור במזון קל, מהיר ואסתטי, במחירים נמוכים באזור.
2. תהליך הצמיחה במשק יצר עליה בביקושים ובכללם בביקוש לארוחות מחוץ לבית.
3. ירידה בסיכון בענף המסעדות לעומת שנים קודמות.
4. מקום נגיש ומרכזי באזור המסחרי.
5. הקטנת סיכון בשל העובדה שאין צורך באחזקת מלאי גדול.
סיכונים:
1. שוק המזון בכלל והמסעדות (ובכללם ברים, מזנונים מהירים, בתי קפה וכד') בפרט, נחשב אחד הענפים הקשים ובעלי הסיכון הגבוה מבין הענפים השונים במשק.
2. ההשקעות הנדרשות מהרשויות (עיריה, כיבוי אש, המשרד לאיכות הסביבה ועוד) לעסק בתחום המזון, גורמות לעיתים הוצאות רבות, שיזמים אינם מודעים להם בעת הקמת העסק. סיכון זה יכול להימנע בשתי דרכים:
§ הקפדה על מיקוד העסק בכריכים בלבד, ללא בישול וכיוב', מקטינה את הדרישות.
§ בדיקה מפורטת מול הרשויות והכנת תכנית השקעה, מונעת הפתעות מסוג זה.
3. תפעול: בעוד שבייצור מוצרים אחרים קיים מפרט טכני ואמצעים טכניים מדויקים מאד (מפרט הנדסי של מכונות, רקע הנדסי או טכני אחר), הרי שבתחום המזון יש צורך ביצירתיות גבוהה מחד ודיוק גבוה מאד מאידך. חוסר הקפדה על כמויות, תמחיר מדויק, מעקב תמחירי למנה!!!, מעקב תמחירי יומי וכיוב' – יגרמו לאובדן שליטה מהיר על הנתונים וירידה דרסטית ברווח הגלמי.
על סיכון זה ניתן לגבור בשני אופנים:
§ שכירת יועץ לתפעול מסעדות.
§ ניהול ומעקב ממוחשב אחר כמויות כשגרה, לאורך כל חיי העסק.
4. שתי הדוגמאות שפורטו לעיל ושאר סיכונים גורמים לכך שמערכת הבנקאות ומערכות אחרות, היכולות לסייע ליזמים במימון, גישור על עונתיות וכיוב' – אינם ששים (בלשון המעטה) לעבוד עם יזמים מהענף. קשיים ולו גם זמניים בעסק, עשויים להיתקל בחוסר שיתוף פעולה של בנקים.
הכנת תכנית עסקית מסודרת, מעקב תקציבי, שריון רזרבה תזרימית, עבודה נכונה מול בנקים בליווי יועץ פיננסי – יעלו את שיתוף הפעולה והנכונות למימון.
5. העליה בביקושים אינה חדשה. לגל של ביקוש מצטרף, תוך פרק זמן לא רב, גם היצע רב והתמודות עם תחרות רבה.
יצירת הייחוד במטבח הדרום-אמריקאי ותכנון אסטרטגי לאורך חיי העסק יאפשרו התמודדות עם הסיכון.
חוזקות:
1. היזמת מגיעה עם ידע רב, נסיון ויצירתיות בסוג המזון הייחודי, אותו היא מתכוונת להכין ולשווק.
2. כושר שיווק גבוה ותקשורת בין אישית טובה, מגבירים את יכולתה למשוך קהל לקוחות, למרות תחרות.
חולשות:
מחסור בידע כלכלי ופיננסי וניהול בקרה תקציבית. על חולשה זו ניתן לגבור באמצעות ליווי ויעוץ.
תכנית תפעולית
הכנת תכנית תפעולית מפורטת ותפריטים ברורים, תתבצע יחד עם היועץ/ת הקולינרי/ת וכאן יתואר רק עיקרי התפעול השוטף.
העסק ינוהל בפועל על ידי היזמת ועוזר נוסף ויפעל בימים א- ה.
פתיחת המקום לקהל תעשה משעה 09.00 ועד שעה 16.00 כאשר לאחריה יבוצעו פעולות הנקיון וההכנה של המקום ליום שאחריו.
מלאי בסיסי של חומרים עמידים, יירכש אחת למספר ימים, תוך מעקב ובקרה אחר זמינותם.
מעקב שבועי אחר ספקים, מחירונים ואיכות מוצרים, יעשה על ידי היזמת.
למעט מספר מצומצם של חומרים, שאר מוצרי המזון וחומרי הגלם, הכוללים מוצרי מאפה (לחם וכד'), ירקות ומזון נוסף, יתקבלו אחת ליום על ידי העוזר.
היזמת, עם העוזר, יכינו את המוצרים לשימוש היומי: ניקוי, סילוק, חיתוך, הכנת רטבים וחלק מן הסלטים וכד'.
הכנת הכריכים תבוצע על ידי היזמת. חלק קטן יוכן מראש ומרביתם עם ההזמנה בפועל. העוזר הנוסף יוכשר לגבות את היזמת, במקרה של היעדרות ובשעות השיא.
תוכנית השיווק
מטרת תכנית השיווק (שתתבצע בהמשך עם איש שיווק) היא, להגיע כבר בשנה הראשונה, לממוצע של מינימום כ- 200 מנות מוזמנות ליום.
בין היעדים שעל העסק להציב לעצמו בתכנית השיווק הם:
- בידול ופילוח שוק נכון.
- החדרת קיום העסק החדש וייחודו.
- בנית מאגר לקוחות פוטנציאלים מתוך אוכלוסיית היעד הקיימת.
- שימור לקוחות קיימים והגדלת לקוחות מתוך המאגר שנבנה ושיעודכן כל הזמן.
- ריכוז מאמץ בחדירה מסיבית לעסקים חדשים, שטרם שירשו להם הרגלי הזמנות מעסקים אחרים.
- מיצוב השירות כאיכותי, אמין ומהיר יחסית למתחרים.
למימוש המטרות הנ"ל יש לבנות תכנית שיווק מפורטת, בליווי יועץ שיווק ויועץ מומחה מתחום המסעדות ולהמשיך את הפעולות השיווקיות יחד עימם, גם לאחר ה"וואו" הראשוני.
התוכנית הפיננסית
א. תמחיר ותמחור
רמת המחירים הם פועל יוצא של שני מרכיבים עיקריים:
1. רמת המחירים המקובלת: לרוב, בשוק הארוחות הקלות לשעות היום, קיים טווח מחירים מקובל. טווח זה נע בדר"כ בסדר גודל של כ- 25-45 ש"ח ₪.
כאשר מדובר בעובדים ששכרם נע סביב 4,000 – 5,500 ₪ לחודש המשמעות היא הוצאה חודשית של 15% עד 20% מהשכר- הוצאה שהיא גבוהה מאד. יצירת תפריטי כריכים, תאפשר הורדת הסעיף לעלות ממוצעת של כ- 15 ₪, שמשמעותה סדר גודל נמוך בהרבה (8%-6%) וריאלי יותר.
2. עלויות:
א. רווח גלמי בענף עומד בעסק יעיל על כ- 75%. יש לקחת בחשבון תהליך הדרגתי של עליה ברווח הגלמי, עד להתייצבות על אחוז רווח זה.
ב. עלות תקורה שחושבה (לא כולל שכר מנהל) נעה בטווח של 15-25 אלף ₪ לחודש. נתון זה הולם נתוני מסעדות דומות.
ב. נקודת איזון
מינימום הכנסות נדרשות בחודש, על מנת להגיע לאיזון חודשי בשנה ראשונה, מוערך על פי התכנית העסקית בכ- 55 אש"ח. על פי הערכת מחיר ממוצע של 13 ₪ (לפני מע"מ) למנה, הרי שמדובר בכ- 190 מנות ביום וכ- 30 מנות לשעה. בהסתמך על נתוני השוק והתפעול הרי שכמות זו ישימה בהחלט.
ג. ההשקעה
להלן רשימת ההשקעות הנדרשות (נמדד באלפי ש"ח):
שיפוץ: 50
ציוד: 30
הון חוזר ראשוני: 55
הוצאות פרסום ושיווק ראשוני: 20
סה"כ השקעה: 155
עלויות אלו לוקחות בחשבון גם כ-15% בלתי צפוי מראש.
מקור המימון
הון עצמי: 100 אש"ח
הלוואה מבנק: 55 אש"ח
סה"כ: 155 אש"ח
ד. תחזית עסקית
התחזית העסקית כוללת:
1. תחזית רווח והפסד
2. תחזית תזרים מזומנים שנתית
תחזית תזרים מזומנים
תחזית רווח והפסד
שימו לב – מדובר בדוגמא להמחשה בלבד ואין להסתמך על הנתונים הכספיים או אחרים לצורך הפעלת עסק ללא בדיקה מחודשת !