![]() כתבה: אילה שלו חנה אזולאי הספרי חנה אזולאי הספרי הייתה ראשונת הדוברות – ודיברה על המציאות המורכבת שכל יזמת חווה, דרך המסע האישי שלה משחקנית לבימאית לתסריטאית לדוקומנטריסטית לאקטיביסטית לאישה שיש לה מה להגיד ואנשים רוצים להקשיב לה. ההבנה הגדולה שלה, היא מספרת, הייתה ההבנה שיותר מכל המחסומים החיצוניים, המחסום הפנימי הוא זה שמפריע לה לעשות כל פעם את הצעד הבא. "הקול של העורב השחור", כך תיארה אחת הנשים שהיא ליוותה בסרטה הדוקומנטרי "אימפריה קטנה שלי", את הקולות האלה שאמרו לה שהיא לא תוכל, ולא תצליח, ומי יקשיב לה בכלל… וכשהיא זיהתה את העורב השחור שלה, כל פעם מחדש, היא ניגשה להתמודד איתו, בכל הכלים שהצליחה לגייס. וכך, צעד צעד, היא לא ויתרה על האני היזמי שלה, וכל פעם מחדש הצליחה להוציא אותו החוצה. במילותיה שלה, חנה העבירה את אחד המסרים הבסיסיים של גולדה – בהתפתחות אין קסמים. זו עבודה, זה הדרגתי וזה תמיד כרוך גם בהתמודדות אישית, פנימית. "היום אני יודעת", היא סיכמה, "שהעורב השחור הזה לא נעלם. הוא מחכה לי בפינה כל בוקר מחדש. אלא שהיום, כשאני רואה אותו, ואת תקרת הזכוכית שהוא מייצג, אני לא מפחדת. להפך, אני שמחה. אני מסתכלת עליה ואומרת לה, 'יאללה, בואי מותק, בואי'". טל אלכסנדרוביץ' שגב טל אלכסנדרוביץ שגב, מייסדת ומנכלית שותפה בחברת "בן חורין אלכסנדרוביץ, תקשורת ואסטרגיה", הביאה את ההבט האסטרטגי של פיתוח עסק. היא דיברה על העסק שבנתה עם שותפה, איתי בן חורין, ואיך כבר שבע שנים הם כל יום מתחזקים אותו ולוקחים אותו קדימה. היום, אחרי שבע שנים של ייעוץ אסטרטגי-תקשורתי, ניהול משברים, ניהול קמפיינים, דוברות ויחסי ציבור, המשרד שהיא עומדת בראשו הוא אחת החברות הגדולות ביותר בתחום, עם 32 עובדים, יותר מ-80 לקוחות, ולא מעט פרסים – והיא חולקת כמה מהעקרונות שהביאו אותם לשם: – – דעי מה את מוכרת – במה את טובה, מה היתרונות שלך, מה את מבטיחה – ותקיימי, תמיד. – – תמיד תדבקי במומחיות שלך, תישארי נאמנה לערכים שלך ותוותרי על פרויקטים שלא מתאימים להם – או כמו שקוראים לזה בשפה של גולדה – לליבת העסק, ל-DNA. – – תמיד תסתכלי קדימה, תציבי יעדים חדשים, גבוהים יותר מהקודמים, ותתקדמי אליהם בשיטתיות, תבדקי שאכן עמדת בהם, וגם כשאת נתקלת במכשולים, תתגברי ותמשיכי – ובשפה של גולדה: התמדה התמדה התמדה. – – תהיי מקצועית – תתעדכני ותלמדי ותקפידי תמיד להיות בחזית המקצועית בשוק הדינאמי של היום. ההרצאה של טל הוסיפה נדבך חשוב למבנה ההולך ונבנה של ניהול עסק – תכנון קדימה, הצבת יעדים מדידים, מדידת ביצועים, בדיקת רווחיות – כל אלה שומרים על העסק בתנועה תמידית קדימה. איקה כהן, שוקולטיירית לאחר שטעמנו את הפרלינים של איקה, איקה סיפרה לנו את סיפור ההצלחה המסחרר שלה בקול קטן וכמעט ביישני. מצד אחד עומד מאחוריה רקורד עוצר נשימה ממש של הצלחות שכוללות פרסים בתחרויות שוקולד בינלאומיות, אירוח של שועי עולם והזמנות עבודה מחברות ענק, ומנגד, היא מספרת פשוט סיפור פשוט. למעשה, סיפורה של איקה מספר את חשיבותו של הבידול. "הסיפור שלי הוא לא סיפור של אשת עסקים", היא אומרת. "אני לא אשת עסקים, אבל אני יזמית בדם", היא מייצרת אבחנה חשובה. ומה זה אומר? "יש משהו נורא חזק שמניע אותי, שגורם לי לעשות דברים. זה חזק ממני". ההצלחה הגדולה של איקה קרתה כשהיא מצאה את הייחוד של העסק שלה, הדבר הזה שמאפיין אותה ומבדל אותה בתוך עולם השוקולטיירים – היא מביאה את הלוקאלי, הישראלי, לנישה הפריזאית כל כך. כי בפריז אף אחד לא יחשוב אפילו על השילוב של שוקולד עם זעתר, למשל. ובמילים שלה – "ההצלחות קורות כשאתה עושה משהו שהוא כל כך טוב לך וממלא אותך, כשאתה מונע מהמקומות הכי חיוביים שיש. ההצלחות באו מלעשות את הדבר שלי באופן הכי מלא שאני יודעת". והמסר של גולדה? אל תוותרו על לזהות את הבידול הייחודי של העסק שלכן, כי הוא הקלף המנצח עבורכן. חוה ניסנבוים מארגנת הכנס, חוה ניסנבוים מגולדה, חתמה את החלק הראשון של הכנס, לפני ארוחת הצהריים. אחרי שהכנס הראשון עסק במעבר מרעיון לעסק, והכנס השני עסק בניהול העסק, הכנס הנוכחי עוסק בהרחבת העסק, בבנייה ובביסוס שלו. ואכן, בכנס הזה כל אחת מהדוברות הביאה הבט שונה לנושא של הרחבת העסק. חוה הציגה ארבעה עסקים שהיא מלווה בגולדה, שכל אחד מהם הוא דוגמא להתפתחות עסקית, כל עסק בדרכו, על פי צרכיו: טוטאל אדמין של שירלי קאץ, הדס מור שמטפלת באילמות סלקטיבית , טל ברייר בן מוחה עם לביאת בהדסטארט למגדר ומיינד לאב, שמפתחת כישורי חשיבה. כשפותחים עסק, חוה מדברת על המפגש בין שלושה מעגלים: מעגל המומחיות – מה המומחיות שלך; מעגל התשוקה – מה מלהיב אותך לעשות; ומעגל התשלום – על מה ישלמו לך. במקום ששלושת אלה נפגשים, שם נמצא העסק שלך. כשמדובר על ניהול העסק, חוה מתארת חמש חוליות שצריך לתאם בין הפעילות שלהן: המוצר, בעלת העסק, תזרים המזומנים, הלקוח והשיווק. כשכל אלה פועלים במתואם, העסק מתחיל לנוע, וזה השלב שבו מרגישים הקלה בקושי, מפני שכבר יש מיומנות גבוהה ויש יכולות משופשפות ויש תוצאות להראות לעולם. ואז מגיע הרגע שאת רוצה להרחיב את העסק. בשלב הזה, חוה אומרת, צריך לארגן – כלומר, לחשוב על העסק שלך כמו על ארגון. וזה אומר, לשים לב ולדאוג לכל הפונקציות שיש בארגון: מכירות, שירות, פיתוח, כספים, שיווק, לוגיסטיקה, וכל מה שרלוונטי לעסק שלך. כאן אסור לעשות את הטעות ולשים דגש רק על הדברים שבא לך לעשות, שאת טובה בהם. ותמיד תמיד תמיד, בכל שלב התפתחותי – לזכור את ליבת העסק ולדבוק בה. כל התפתחות צריכה להיעשות מסביב לליבה, אם זה בפן השיווקי אסטרטגי, בטכנולוגיה או אפילו במוצרים – לא לעזוב את הליבה ולו לרגע אחד אתנחתא וארוחת צהריים ד"ר יפעת ראובני ד"ר יפעת ראובני מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, שעוסקת הרבה בכלכלה חברתית, סיפרה על תופעה ברורה שהיא החלה להבחין בה יותר ויותר בשדה המחקר שלה – והיא רואה את סוף עידן השלטון הגברי. בשנים האחרונות, היא אומרת, יש תופעה של מיתון גברי. איכשהו, לטענתה, גברים מתמודדים עם תקופות של מיתון ומשברים כלכליים בצורה פחות טובה מנשים. במקביל, נשים נכנסות יותר למעגל העבודה, כך שהכח הנשי בעולם העבודה הולך וגדל, גם בשוק הכללי וגם בעסקים קטנים, ואנחנו רואים יותר נשים מפרנסות, גם במשפחות יחידניות וגם במשפחות מסורתיות. גם בבתי הספר, באופן כללי, רואים שלבנים יש הישגים נמוכים יותר מאשר לבנות. ולמה זה קורה? הכלכלה הגלובלית הופכת למקום שמתאים יותר לנשים; בעסקים קטנים יש יתרון גדול לנשים. אנחנו עוברים מכלכלת ייצור לכלכלת שירותים, מידענות, כלכלה יצירתית יותר, ובתחומים האלה לנשים יש יתרונות – הן יותר בינתחומיות, יותר יצירתיות, יותר גמישות, יותר שירותיות, מייצרות יותר שיתוף פעולה, פחות היררכיות ויותר רוחביות, טובות יותר בפרטים הקטנים, מסוגלות יותר למולטיטסקינג, וטובות יותר בהסתגלות. נשים גם נוטות פחות לקחת סיכונים – וזה יתרון גדול בעולם הפיננסי, הכלכלי-העסקי. יפעת מדברת גם על המקרה של חברת אודור קפיטל האיסלנדית, שנוהלה על ידי נשים ושרדה את המשבר הכלכלי הקשה שם. תוכלו לקרוא עוד על זה בכתבה שהתפרסמה בגולדה בעבר. המסר של יפעת הוא חזק וברור: תישארו אתן, היא אומרת. אל תחשבו שבשביל להיכנס ל"עולם של גברים" צריך להתנהג כמו גברים. הערכים הנשיים, אופני החשיבה, ההתנהגויות – כל אלה חשובים גם בכלכלה, ויותר ויותר עסקים מראים שניהול מבוסס ערכים נשיים מוכיח את עצמו בבירור, בעולם של היום, בשורת הרווח.
אסנת הראל אסנת הראל, מנכ"לית מכון אדלר, הביאה לאולם מסר ברור וחד משמעי – גם ארגון ללא כוונת רווח צריך, ואפשר, לנהל כמו עסק לכל דבר. "למרות שמכון אדלר הוא עסק חברתי", היא אמרה, "כלומר, אין חלוקת רווחים והרווח הוא הרווח שאנחנו נותנים לקהילה, אנחנו מתנהלים כמו עסק לכל דבר ועניין. היא מספרת שבתיאוריה האדלריאנית מדברים על שלושת האל"פים: – אומץ – לפי אדלר יש לזה עוד משמעות: האומץ להיות בלתי מושלם. אני לא מושלמת, אבל יש לי אומץ לנסות שוב. תמיד אפשר לתקן. – אמונה – האמונה בכוחות שלי; האמונה באחרים, כי לבד אני לא שווה כלום; האמונה שהם יכולים ושאני יכולה ושאפשר לעשות דברים ביחד. – אופטימיות – להתחבר לחלקים הטובים בתוכי ובתוך האחר. להיות אופטימית זה לדעת שאני יכולה לעשות דברים. את שלושת האל"פים של אדלר אסנת ממליצה לקחת איתנו לכל העולמות שלנו, כולל העולם העסקי – כי בשורה התחתונה חשוב לזכור שאנחנו כולנו כאן בעלות עסר, ולא רק בעלות עיסוק. רלי לב ואביטל אנגל רלי לב ואביטל אנגל הן צלמות ותיקות, שפיתחו סדנה ייחודית, שאותה הן מעבירות לארגונים כבר מעל לחמש שנים. "המצלמה היא כלי הבעה שמשקף חלקים שונים בתוכנו ומכוון את הפוקוס", הן אומרות, "היא גורמת לנו לעצור לרגע במירוץ של החיים, לעצור ולהסתכל. היא פותחת לנו פתח להכרות מזווית חדשה, אחרת, גם את עצמנו וגם את האחר שמולנו". החלק הזה של היום היה פעיל יותר, וההיענות הייתה נפלאה. לפני שקיבלנו את המשימה, דיברנו קצת על דיוקן, והסכמנו על ההגדרה שלפיה דיוקן הוא כל מה שמרכיב אותנו – איך אני נראית, איך האחר רואה אותי, איך אני רוצה להיראות. המשימה שלנו הייתה להתחלק לזוגות ולהצטלם בסביבה, כשכל אחת מצטלמת פעמיים, דרך שתי שאלות: איך אני נתפשת בעיני עצמי – איך לבטא את התכונות, החוזקות והיכולות שאני מכירה בי; ואיך אני נתפשת בעיני בת הזוג שלי למשימה, שצריכה לביים אותי לפי ראות עיניה. קיבלנו קצת מידע על דגשים בצילום דיוקן – גודל הדמות בתמונה; מיקום הצלם – חזיתי, צדי, גבוה, נמוך; שפת הגוף של המצולם; בחירת הרקע ומשמעותו – ויצאנו לדרך. חדוות היצירה והעשייה מילאה את המקום, וכששבנו והתכנסנו, גילינו שזה עובד, ובגדול. ובמקום להכביר מילים, הנה כמה מהתגובות של הנשים ששיתפו את תמונותיהן ודיברו על זה – והן אומרות הכול: "כשהיא צילמה אותי מקרוב זה נורא הפתיע אותי – בחיים לא הייתי מעזה לעשות את זה לעצמי. זו הייתה חוויה טובה, להבין על עצמי שלהגיע לתעוזה כזאת לבד לא הייתי מעזה." "אני רואה את עצמי אישה צבעונית ועושה המון דברים… ושמחתי שבת הזוג שלי גם היא ראתה בי את הצבעוניות והיצירתיות". "אמרתי לה לצלם אותי מלמעלה כי אני רואה את תהליך הצמיחה שלי כלפי מעלה. אני אוהבת להסתכל לכיוון האור. ורציתי את השביל ברקע, כי אני הולכת בשביל". "אני רציתי להראות אותה כאדם שמדייק את החיים. רציתי שיראו את העיניים החודרות שלה, כי ככה היא מתחברת לאנשים". "אנשים שאלו אם היא מסתתרת, ואני אמרתי שהיא לא מסתתרת, היא מתגלה" וזה, בגדול, גם מה שאנחנו בגולדה אומרות – זהו את החוזקות שלכן, תראו אותן, תעזו, אל תסתתרו, תהיו מי שאתן באופן מלא! וזה היה הכנס שהיה. היה כיפי, היה מעניין, היה מועיל – ונשמח לשמוע מכן מה הטיפ הכי יישומי שלקחתן לכן מהיום הזה, מה האסימון שנפל ברעש הכי מצלצל, מה מצאתן שאכן ישמש אתכן בהרחבה של העסק שלכן. ואנחנו? אנחנו שמחנו לראות אתכן, ובטח נתראה בכנס הבא. תודה למאיה זקהם, מסטודיו קיפוד, על מיתוג ועיצוב הכנס, ועבודה משותפת מהנה. תודה לצלמת המוכשרת לירון ברייר-דנציגר. ותודה מיוחדת, לשלי ריקנטי, מנהלת השיווק בגולדה, על תרומתה היקרה מפז להקמת הכנס. תודה לשותפות שלנו לכנס. |