חולמת על עסק שישלח זרועותיו לכל עבר כמו תמנון? חוה ניסנבוים, יועצת עסקית, מסבירה למה טוב יותר לעסק להתנהג כמו קיפוד.
נשים רבות שחושבות על פתיחת עסק או כאלו שהן בעלות עסקים, חולמות על עסק שידו בכול. עיצוב פנים למסעדות ועיצוב פנים לדירות בת"א. עיצוב פנים לוילות פרטיות וגם לקליניקות של מטפלים. לעיתים החלום פורש זרועותיו אפילו יותר:
יד אחת בוחשת בקדירה והיד השנייה מציירת על קנבס. למה? למה לא? הרי תמיד אהבת לבשל, לצייר ולמען האמת גם לכתוב.
אלא שהמחקרים מראים אחרת. על פי מחקר השוואתי שערך החוקר ג'ים קולינס, בין חברות טובות למצוינות בארה"ב, המנהיגים הטובים ביותר בעסקים, מגיעים להצלחה בגלל שהם זיהו את מודל הקיפוד שלהם.
מודל הקיפוד, שמוצג בספרו של קולינס, גלגל התנופה: מטוב למצויין, דוגל בלעשות דבר אחד ולעשות אותו טוב.
לפעמים הדבר האחד, הוא אפילו יותר מצומצם ממה שאת מעלה בדעתך.
בספרו, ג'ים קולינס משווה בין השועל החכם והמתוחכם לקיפוד הפשוט. השועל כל הזמן מעלה רעיונות חדשים כיצד לארוב לקיפוד ואילו הקיפוד עסוק רק בדבר אחד, להתכדר לכדור קוצני. כך הוא מצליח להביס את השועל.
מודל הקיפוד יכול לעזור לך להבין את המותג העסקי שלך
שלושת המעגלים הם כלי סינון, בעזרתם את יכולה למפות את העסק שלך עד שיהפוך לכדור קוצני. הכדור הזה הוא המכנה המשותף לכל שלושת התשובות לשאלות:
1. מה מלהיב אותך?
2. מהן החוזקות שלך?
3. מה יכול לפרנס אותך?
התשובה הסופית, ליבת העשייה, חייבת לתת מענה לכל אחד מהעיגולים. כדי לקבל את התשובות, קחי דף, ציירי עליו 3 עיגולים וכתבי בכל אחד מהם את החוזקות שלך, את ההתלהבות שלך ואת המנוע הכלכלי של העסק.
מה מלהיב אותך?
שום דבר גדול לא יכול להיות מושג בלי תשוקה, ולכן עלינו להגביל את הפעילות שלנו לתחומים שאליהם יש לנו תשוקה גדולה. אין הכוונה לתחושות כמו: "זה בסדר גמור" או "אני אוהבת גם את זה", או, "אני בהחלט יכולה לעשות את זה". אלא לתחושה כמו: "וואו, זה מדליק!". על הדבר 'הזה' תדברי בהתלהבות, תחלמי ללא הרף, תכתבי במרץ, תקדמי, ותהפכי למומחית בו.
ולא, את לא חייבת להתלהב מהתפעול של העסק כדי שמודל הקיפוד יעבוד עבורך. למשל, את לא חייבת להתלהב מקביעת פגישות עם אנשים או ממעקב אחר יומן פגישות (זה בסדר, כי יום אחד מישהו אחר יוכל לעשות את זה במקומך), את כן חייבת להתלהב ממה שהעסק שלך מקדם אותו, למשל: חיים עוצמתיים, אותנטיות והצלחה.
כתבי לעצמך:
- מה את אוהבת לעשות ומה באמת מלהיב אותך?
- מה את יכולה לעשות בכיף כל היום ולדבר עליו כל הלילה?
- מהם הדברים שגם אם יאסרו עלייך לעשות, לא תוכלי להפסיק לעשות אותם?
במה את יכולה (ולא יכולה) להיות הכי טובה בעולם?
להיות מספיק טובה כדי למשוך לקוחות או להרוויח כסף לא יוביל אותך לליבת העסק שלך, למושג הקיפוד. הכי טובה זה הכשרון שלך, לא משהו שלמדת או שאת מנסה להיות. זה משהו שנולדת לעשות. הכי טובה בעולם יכול להיות גם משהו מקומי או מאוד ממוקד, למשל, "הכי טובה בעולם בהפסקת מעגל האלימות בחיפה" או "הכי טובה בעולם במתן שירותי ייעוץ בתל אביב", זה עדיין מסביר מה את יכולה לעשות הכי טוב מכל מוסד או עסק אחר בעולם כולו.
זה לא בהכרח הדבר אותו את עושה עכשיו, זו ההבנה במה את יכולה להיות הכי טובה.
בדרך כלל השלב של זיהוי התשוקות והחוזקות די קל לנו, אלא שאז מגיע הפיצוח של האגוז או במקרה שלנו, העיגול, הקשה מכולם: שאלת מיליון הדולר.
מה מניע כלכלית את העסק שלך?
מהו המרכיב האחד שיניע בצורה רווחית את העסק. מדובר ברווח עבור X כלשהו. כאן אנחנו צריכות לשאול, "אם את צריכה לבחור במנגנון אחד ויחיד שבאופן שיטתי יעלה את רמת ההכנסה לאורך זמן, איזו פעולה (X) תשפיע בצורה המשמעותית והיציבה ביותר לאורך לזמן על ההכנסה הזו. שימי לב למילה 'יציבה'. לא מדובר בהכנסה מהירה או ב-'פיק'. גם אין מדובר על צמיחה לשם צמיחה אלא בזיהוי הלחם-והחמאה שלך, או את היד שמאכילה אותך - הפכי אותה ליציבה וסולידית ככל האפשר.
השאלות שיעזרו לך לזהות את המנוע הכלכלי הן אלו:
- מהי הדרך הכי טובה למכור כדי להגיע ליעד שחלמת להשיג?
- מהם הדברים שמהם יכולת להתפרנס, אם היית חייבת להתפרנס?
לאחר שהתשובות לשלושת השאלות יהיו בידייך, כל שעלייך לעשות הוא לחפש את החפיפה בין שלושת המעגלים.
בשלב הזה נכון יהיה אם תשאלי את עצמך,
- מהם הדברים שאת עושה ללא התלהבות או עושה ולא מצליחה בהם - את הדברים האלו אני מציעה לך להפסיק לעשות.
- האם יש דברים שאת לא עושה ושווה לך לשקול ברצינות לעשות אותם. בדרך כלל אלו החלומות שאת לא מעזה להגשים. ודווקא הם עשיית הליבה שלך.
מודל הקיפוד אינו עניין של 'זבנג וגמרנו', למרות שכשהקוצים יוצאים, זה אכן יכול להיות כך, יש כאן תהליך שלא ייפתר הלילה או תוך כדי קריאת המאמר. אבל בעזרת עיבוד, חידוד ודיוק אין ספק שגם העסק שלך יכול להביס כל שועל שירצה לאכול אותו.