לייקים כמו חול – ואין מה לאכול

כתבה: שלומית הברון – “אשת רשת”, מומחית דיגיטל, אינטרנט ורשתות חברתיות. יועצת, מלמדת ומכוונת עסקים קטנים וזעירים בשיווק נכון וממיר באמצעות רשתות חברתיות, אתרי אינטרנט, בלוגים ופעילות נוספת באינטרנט

12,000 לייקים שלא שווים כלום
עומלות עומלות, עובדות עובדות – ויש תוצאות. העמוד העסקי שלכן הגיע לכמות אוהדים נאה. ביקשתן LIKE מחברות, מחברות של חברות, שיווקתן קצת, והנה – כמה מאות או כמה אלפי אוהדים אכן מחוברים לעמוד שלכן. ואתן ממשיכות. עומלות עומלות, עובדות עובדות… אבל איפה הכסף? איפה ההמרה? איפה הלקוחות שאמורים להגיע מהפייסבוק לבית העסק שלנו? למה הם נשארים רק בפייסבוק ולא מוציאים את כרטיס האשראי אצלנו? הנה כמה סיבות אפשריות, ביחנו את עמוד הפייסבוק שלכן ובדקו איפה ואיך אתן יכולות לשפר.

רבקה אלוש, חברה של אמא ממועדון הברידג’ עשתה לייק
כמות האוהדים המחוברים לדף פייסבוק כלשהו לא מעניינת, לא אפקטיבית ולא מזיזה כלום לשורה התחתונה של הכסף. מה שמעניין זו רמת המעורבות. אם הצלחתן להביא 9,000 אוהדים, זו לא הצלחה. אם הצלחתן להביא 1,500 אוהדים מעורבים – שקוראים את הסטטוסים שאתן מעדכנות, מגיבים, עושיים לייקים לסטטוסים, משתפים, משתתפים בתחרויות, מביאים אוהדים נוספים לעמוד, משאירים ליד ומגיעים לעסק שלכן – זו הצלחה. הבנתן? לא להתרגש ממעט אוהדים. כן להתרגש ממעט מעורבות.

אפקט ה 16% 
מי האוהדים שמחוברים לעמוד העסקי שלכן? האם מדובר בקהל היעד של העסק שלכן? או בחברות וחברות של חברות שעשו טובה? בדקי את נתוני הכניסה לעמוד שלהם. כמה נשים מחוברות? כמה גברים? מאיפה? בני כמה? האם זה קהל היעד של העסק שלך? אם כן – יופי, המשיכי הלאה. אם לא – זה הזמן לחשוב על קמפיין או על דרכים אחרות כדי להגיע לקהל היעד האמיתי שלך, זה שהעסק שלך נותן לו שירות או מוצר.

דף מגיב לדף ונחשף
לפייסבוק בדיוק כמו לגוגל יש אלוגריתם שקובע מה כל אחת מאיתנו תראה בפיד שלה. העובדה שלקוחה, רלוונטית ככל שתהיה התחברה כאוהדת לעמוד שלך – והעובדה שהבוקר העלית סטטוס שמתאים לה בדיוק – עדין לא אומרת שהיא ראתה את הסטטוס הזה. רוב הסיכויים שהיא לא ראתה אותו. למה? כי אם את לא מקדמת בכסף את הפוסטים שלך, נחשפים לכל פוסט בהתחלה רק 16% מהאוהדים המחוברים לעמוד שלך. מי? אלה שעושים לך באופן קבוע הכי הרבה לייקים, כותבים תגובות או משתפים. ומה אחר כך? אם פייסבוק רואה שבקרב “קבוצת הביקורת” הזו יש התלהבות מסטטוס מסוים שהעלית, הוא ימשיך להפיץ אותו הלאה לתפוצה יותר רחבה. אז מה לעשות? להקצות תקציב לקידום חלק מהפוסטים בתשלום. להבין שאיכות התוכן שאת מפרסמת והתאמתו לקהל היעד, היא קריטית – ולהשקיע בזה.

הנעה לפעולה – לא לשכוח את הבייסיק
פייסבוק משווקת את עצמה כמקום אינטימי, צוקרברג לעולם יעדיף שא/נשים יראו בפיד שלהם פרופילים של חברים ולא דפים עסקיים – והאלוגריתם? בהתאם. דרך טובה לשווק את הדף שלכן הוא להגיב באמצעות הדף על סטטוסים שמייצרים דפים עסקיים אחרים שקשורים לעסק שלכן. לא מתחרים. קשורים. לדוגמה – בעלת חנות צעצועים יכולה להגיב מהדף העסקי שלה לסטטוסים שמפרסם ג’ימבורי. בעלת חנות תכשיטים יכולה להגיב מהדף העסקי שלה לסטטוסים שמפרסמת חנות בגדים. מתכנתת מחשבים יכולה להגיב למעצבת אתרים וכו’ וכו’ וכו’. בכך אתן חושפות את העמוד העסקי שלכן לקהל יעד רלוונטי וגם מפרגנות לקולגה וזה תמיד טוב.

אלף בית של שיווק. תגידי לאוהדים בסוף הסטטוס מה את רוצה שהם יעשו. “לייק אם אהבתן”; “בבקשה שתפו”; “מה דעתכן על…?”; “נשמח אם תקדישו שתי דקות לצפייה בסרטון” וכו’. נשמע פשוט ופשוט עובד.

מה לכתוב בסטטוס?
עוד לפני המה – בואי נדבר על האיך.

  1.  יותר תמונות פחות סטטוסי מילים בלבד. תמונות מקבלות כ-40% יותר אינטראקציה מאשר כל תוכן אחר
  2.  סטטוסים של עד 100 תווים מקבלים כ-20% יותר אינטראקציה מסטטוסים ארוכים יותר.
  3.  הנעה לפעולה – ראי סעיף קודם – יוצרת כ-50% יותר אינטראקציה מהסטטוס ללא בקשה מפורשת כזו. לדוגמה: סטטוס עם בקשה לשיתוף משותפים פי 7 יותר מסטטוסים שלא הייתה בהם בקשה לשיתוף.
  4.  סטטוסים עם שאלות יוצרים הרבה יותר תגובות ואינטראקציות. במיוחד כשהשאלה היא בסוף הסטטוס.

אז בכל זאת, מה לכתוב בסטטוס?

זו שאלת מיליון הדולר ובעצם השאלה המרכזית שבה צריכה בעלת דף עסקי להתרכז. חשוב לי להגיד – בעיניי, אל כל עסק צריך דף פייסבוק. ממש לא. החשיבה האסטרטגית על שיווק נכון של עסקים קטנים וזעירים צריכה להתחשב בכל מני גורמים וביניהם היכולת להמיר לקוחות מהפייסבוק לעסק. ישנן דרכי שיווק אחרות יעילות וטובות לעסקים זעירים וקטנים. לחלק מהלקוחות העבודה בערוצים אחרים תהיה יותר יעילה מהעבודה בפייסבוק. ובכל זאת – אם יש לכן כבר דף פייסבוק, מה לפרסם בו?

  1. לא דברים שמצאתן בפייסבוק. גם אחרים כבר ראו את זה.
  2. כן דברים מבלוגים מקצועיים / מעניינים / חתרניים שאתן מכירות מתחום העיסוק שלכן
  3. תמונות ואינפוגרפיקות מעניינות
  4. סטטוסים מעוררי מחשבה, השראה או חיוך

מבית הפייסבוק לבית העסק
איך מביאים את הלקוחות לצאת מפייסבוק ולהגיע אליכן לעסק…?

  1.  פרסים ומתנות – 10% הנחה לחברי הפייסבוק; 1+1 על כל החנות למי שעושים 5 לייקים בשבוע הקרוב וכו’
  2.  צרו דף קשר להשארת פרטי התקשרות – לצורכי איסוף לידים
  3.  חשיפה של המוצר או השירות שלכם בתהליכי התהוות – עם חשיפה מסוימת שלכם. למשל – לצלם פתיחת ארגזים של מוצר חדש שהגיע מהמכס, יחד אתכם מחייכים. טכנאית מחשבים יכולה לצלם את המאוורר השבור בתוך מחשב שהיא מתקנת.
  4.  שיתוף גולשים בתהליך היצירה – למשל: ספרית יכולה להתייעץ עם לקוחותיה איזה תספורת מבין שתיים הן ממליצות לה לעשות. שפית יכולה לבקש מאוהדות העמוד להחליט מה יוגש בקינוח של ארוחה.
  5.  צ’פרו את המגיבות המתמידות – יש לכן 10 אוהדות שלא מפסיקות להגיב? העלו פוסט “יעל כהן – את המגיבה הזוכה שלנו!” ותנו לה משהו.

* * *

לייעוץ נוסף על פעילות שיווקית באינטרנט וברשתות חברתיות פנו אלי: 054-5396606