כשתראי קיפוד בעסק

ייעוץ עסקי מתחיל בזיהוי ליבת העסק, כלומר בהבנת מומחיות העסק, הדברים שמלהיבים אותו והמודל הכלכלי, יחידת הרווח. ניתוח מקרה בייעוץ עסקי

מיכל הגיעה לפגישת הייעוץ עם נייר מקופל. היא פתחה אותו ולפני נחשף דף בגודל של  80 ס”מ X 70 ס”מ.

היא היתה בכנס, שמעה על מודל הקיפוד, ציירה שלושה עיגולים על הדף  והתחילה למלא אותם. אין לה בעיה עם עיגול ההתלהבות, אין לה בעיה עם עיגול החוזקות.

היא מילאה את העיגולים  האלה ב 15 דקות.

 ייעוץ עסקי | מיקוד

אבל סימן שאלה גדול ריחף בתוך עיגול הכסף. לא ברור לה על מה ישלמו לה. אין לה רעיון.

 ייעוץ עסקי | מיקוד

כן יש לה חלום- להיות עצמאית. זה חלום ישן. כסמנכ”לית בחברה אחרונה בה הועסקה ובארגון שלפניו, היא לא ישנה לילות בגלל פרויקטים. כבר שנים שהיא רוצה לא לישון בגלל הרעיון שלה.

אבל אין לה רעיון.

במהלך הייעוץ הבהרתי שהרעיון עצמו לא חייב  להיות איזה כישרון שלה או חלום ישן נושן. כדי להוריד עוד מהמתח שהתגבש סביב הרעיון, העברנו את המשקל והדגש לעיגול החוזקות שלה. החוזקה שלה היא ביזמות עצמה, בפיתוח העסקי ובערך שהיא רוצה להעניק לאנשים – בפיתוח הרעיון.

ייעוץ עסקי | חוזקות של היזמת

ניגשנו שוב לעיגול הכלכלי, לרעיון. כשאנחנו בוחנות רעיונות עולים צרכים חברתיים שעליהם היא היתה רוצה לתת מענה, והיא מנסחת  שלושה. הם מטרידים אותה. אנחנו בוחנות את השלושה. אחד מהם הכי קרוב להיות מוצר.  האחרים עוד צריכים תהליך חברתי מורכב והעלאת מודעות או חינוך שוק.

הרעיון שקרוב להיות מוצר קשור לעולם התעסוקה. הוא צורך אמיתי ומעודכן. עכשיו  עליה לעשות מה שהיא יודעת הכי טוב: לאפיין את הצורך, לתת מענה, לאפיין משתמשים, לבנות מודל עסקי. ליצור תכני עבודה ואופרציה.

“אלוהים אדירים”, היא אומרת.

“זה טוב,” אני מסבירה. “יעדים גדולים ומפחידים הם סימן שאנחנו בדרך.”

“כן, אבל זה כל כך קרוב למה שאימא שלי עושה.”

“וזה מרגיש לא טוב?” אני שואלת.

“לא”, היא עונה

“אז מה הקושי?” אני שואלת, “אנחנו יודעים שלהורים חלק גדול  בחזון התעסוקתי שלנו. אנחנו יודעים שהקריירה היא קצת הפצע שלנו. אם נכנסנו לבחירה מתוך חקירה ובחירה, אז הכול בסדר. את לא משועבדת לציפייה שלה.”

מיכל עוד מהססת. אני מכירה את זה,  את התחושה שלא יכול להיות שזה קורה. אחרי תהליך חקירה כל כך ארוך, אולי נמצאה תשובה. זה באמת מוזר…

היא צריכה לחשוב על זה.

**

תרגול לזיהוי ליבת העסק // חוה ניסנבוים

אתם צריכים שלושה דפים ריקים וטוש זמין.
אני ממליצה לתלות אותם זה ליד זה בחדר העבודה או מאחורי הדלת של חדר השינה.
כתבו כותרת לכל אחד מהם:
דף ראשון: חוזקות
דף שני: התלהבות
דף שלישי: יחידת הרווח

בכל יום כשתעברו ליד הדפים, חשבו על החוזקות שלכם, על הדברים שמלהיבים אתכם ועל מה שאחרים יהיו מוכנים לשלם לכם עבורו. רשמו כל דבר.

זה מצריך חידוד של החושים, הקשבה ותשומת לב:
שימו לב לחוזקות שלכם ביום-יום – מהם הדברים שאתם עושים הכי טוב בעולם? דברים ש”נולדתם לעשות”, שאתם עושים אותם כמו דג במים.
כדאי להקשיב למחמאות – הן מלמדות במה אתם מצטיינים.
שימו לב מהם הדברים שאתם לומדים במהירות – הם מעידים על החוזקות שלכם.
רשמו את כל אלה בדף החוזקות.
הוא יתמלא בהדרגה – יש שימלאו את הדף בימים ספורים, לאחרים זה ייקח חצי שנה.

במקביל רשמו בדף ההתלהבות את הדברים שאתם נסחפים לעשות, אלה שקשה לכם להפסיק לעשות אותם… הדברים שמלהיבים אתכם.
רשמו את הדברים שחשובים לכם, שאתם מרגישים שהם בדמכם, שנטועים בערכים שלכם. רשמו גם את הדברים שאתם פשוט אוהבים לעשות…

אחר כך מלאו את דף המנוע הכלכלי – הדף השלישי – על מה ישלמו לכם?

רק אחרי שיחלוף זמן, כשהדפים כבר מלאים בכל טוב – תוכלו למצוא את המכנה המשותף לשלושתם. המכנה המשותף הזה הוא ליבת העסק או הקריירה שלכם.

ג’ים קולינס מדמה את המכנה המשותף הזה לקיפוד מהפתגם: “השועל יודע דברים רבים, אך הקיפוד יודע דבר אחד גדול”. הקיפוד יודע לעשות רק דבר אחד כדי להתגונן: להתכדרר ולשלוף מחטים. הוא דבק בו תמיד. היו קיפודים. זהו את הדבר האחד שאתם צריכים לעשות, את ליבת העסק – ודבקו בה.

קולינס מצא שעסקים מצוינים – כאלה עם שורת רווח כלכלית מופלאה, שגם שרדו עשרות שנים – החלו את העסק מתפיסת הקיפוד: הם בנו עסק המבוסס על חוזקותיהם, על הדברים שחשוב להם לעשות (התלהבות) והם הבינו את המנוע הכלכלי של העסק.

רגע, ומה עם הפעולות שמחוץ לליבה? אומנם חשוב לעשות מה שמצטיינים בו, אבל חשוב לא פחות – לא לעשות מה שלא –
לא לעשות מה שאינכם יכולים להצטיין בו יותר מאחרים,
לא לעשות מה שאינכן מתלהבות לעשות…

לשם כך המצאנו את הדף הרביעי! ועליו כתבו בטוש: מחוץ לתחום.

תלו גם את הדף הרביעי מאחורי הדלת. כתבו עליו את כל מה שלא תרצו לעשות, מה שאתם לא מוכשרים בו, מה שאתם מוצאים את עצמכם מתבאסים רק מהמחשבה לעשותו.
הדף הזה יעזור להתמקד ולהגדיר את הליבה, והרי לשם כך התכנסנו.

כל כך הרבה פעמים אנחנו פועלים מחוץ לליבה שלנו, מסיבות רבות ומגוונות – למשל בגלל קונפליקט פנימי או חיצוני, מחוסר מוטיבציה לשנות, אי החלטיות, חוסר מידע (איך עושים שינוי, מה נכון לעשות ומה לא…).
אם נדע לזהות מה חורג מהליבה שלנו, מה מסיט אותנו מהמסלול הנכון עבורנו – נדע טוב יותר להגדיר גם מה כן נכון – ולהמריא.

לייעוץ עסקי בנושא ליבת העסק, פנו אלינו

2 הערות

  1. אשמח להצטרף לקורס
    אמנם בימים אלו אני עם אבא בבית חולים במצב סופני אבל אשמח לשבץ את הקורס בתכניות שלי
    רונית

Comments are closed.