כיועצת עסקית אני פוגשת נשים בשלבי בניית העסק שלהן. לאחרונה, בפגישה השלישית או הרביעית לייעוץ אני מקבלת מיילים ורעיונות המאיצים בי לגלות את נוסחת הקסם להצלחה.

נוסחה שתביא לקוחות רבים במעט זמן. הן רוצות למצוא פעולה שיווקית שמטרתה לדלג על השלב הקשה של הקמת העסק ולקפוץ ישר לשלב הפריצה. הנשים, מצידן, מעלות אפשרויות מגוונות. מפעולת מחץ אחת כמו הצבת פרסומת גדולה בכניסה לעיר דרך קידום מכירות בפייסבוק ועד חידושים שיביאו למכירות מהיום למחר.

עוד פעולה ועוד
חשיפה כזו יכולה לעורר, במקרה הטוב, התעניינות נקודתית קצרה ובמקרה הרע להוות בזבוז כסף. להקמת עסק יציב,כזה שיהיה כאן גם בעוד שנתיים, חמש ועשר שנים, יש צורך בבנייה מסודרת ופעולות שיווקיות היקפיות ולאורך זמן (לרוחב ולאורך). זה אומר לקחת נשימה שיווקית הרבה יותר עמוקה.

כמה עמוקה?
הסטטיסטיקה מראה כי בניית עסק לוקחת אורכת אפילו 3 שנים. זה לא שלא תרוויחי כסף עד אז. זהיותר שלא תהיה פריצה אדירה. שום פעולה שיווקית בודדת, היסטרית ככל שתהיה, לא תישא הצלחה לאורך זמן.

 מדוע?
א. ייקח לך זמן להבין את העסק שלך. מי הלקוח הרווחי? עם אלו לקוחות את רוצה לעבוד? על מה ישלמו לך? איך ליצור הכנסה יציבה? איך לשווק בצורה יעילה? מה עלייך להגיד ללקוח כדי שיקנה?

ב. בגלל השפע. שפע של מתחרים, שפע של שירותים דומים ושפע של רעיונות. קשה כל כך לבלוט בשפע הזה. ואם כבר הצלחת לצוד את עינו של הלקוח הפוטנציאלי שלך, למה שיבחר בך?.

נאמר שיש לך 3000 חברים בפייסבוק, 900 גלשו לאתר שלך אך האתר שלך 'דל'. מה זאת אומרת 'דל'? אין בו אג'נדה, טענה אישית, תובנות, קטעים מהתקשורת, הישגים. במקרה כזה, כמה מהגולשים יתקשרו? מעט, אם בכלל (ואם האתר גם נראה לא משהו, או הסיכוי למכירה קטן עוד יותר).

כלומר, מדובר בתהליך מצטבר, צעד אחר צעד, הישג ועוד הישג. הצלחה מושגת באמצעות פעולות מצטברות, בזו אחר זו, זו לצד זו. מי שלא נצמדת לבנייה שיטתית ומתחילה להתרוצץ ולהתפזר, לא תוכל להמריא.

ואז כשהעסק ברור לך ויש לו הישגים, מגיע זמן 'שיווק מסה', לא שיווק אינסטנט.

שיווק היקפי
שיווק היקפי, ביטוי שהגתה היועצת האסטרטגית האמריקאית פופקורן, דומה לתמונה עשויה נקודות. כשמתקרבים לתמונה, רואים רק אלפי נקודות צבע זעירות. אבל כשמתרחקים ממנה, יוצרת העין תמונה שלמה רבת עוצמה. זו תמונה שהיא יותר מסך חלקיה. כשהלקוחות הפוטנציאליים שלך פוגשים בך בפורום שבהם הם משתתפים, בעיתון אותו הם קוראים ובאתרים בהם הם גולשים, הם נתקלים בך שוב ושוב עד שהעסק שלך נחקק בזיכרונם. זה לא קורה ביום וגם לא ביומיים. זה קורה רק אחרי שהקפת אותם במסרים מכל עבר.

 איך?
את הידע המקצועי שלך, הטיפים שאת יכולה לתת, את העצות והתמיכה המקצועית את יכולה להפיץ בעזרת מאמרים שתפרסמי באתר שלך ובאתרים אחרים, באמצעות ידע שתשתפי בו בפורומים בהם הלקוחות שלך משתתפים בו, באמצעות דף אוהדים בפייסבוק, בעזרת כתבה בעיתון או אירוח בטלוויזיה, במפגשי רישות, ביצירת שיתופי פעולה ועוד. ככל שתפיצי את המותג שלך ביותר מקומות אליהם מגיע הלקוח הפוטנציאלי שלך, כך גדלים הסיכויים שהוא גם יזכור אותך. פה וגם פה וגם פה. ואז הוא יתקשר.

הנקודות הקטנות הן אלו שמסייעות ביצירת התמונה הגדולה.

האמת הפשוטה היא שלשיפור מתמשך ולתוצאות מושגות יש השפעה אדירה על הקהל סביבך. כל מה שנותר לך לעשות הוא להצביע על הישגים מוחשיים. אנשים שיכולים לראות ולחוש בבניית התנופה של עסקך, יתקהלו סביבו בהתלהבות.

 אבל יש לי אילוצים
בעלות עסקים אומרות לי לא פעם "אבל יש לי אילוצים, אני לא יכולה לחכות". העובדה היא כי עסקים מצליחים רק אם הם פועלים שיווקית לאורך זמן גם כאשר ההתמודדות בטווח הקצר לא פשוטה ולעיתים אף מייאשת. ההתמודדות הזו דורשת וויתור על דברים מסוימים והקפאה של דברים אחרים.

זכרי, יצירת "מראה היקפי" למותג דורשת משמעת, אורך רוח וקורטוב אמונה ורק פעולות שיווקיות היקפיות ארוכות טווח, יביאו לבניית עסק מצליח.

השאר תגובה

הערה
שם