עסקים מצליחים מסמנים לאן הם רוצים להגיע ומה הם רוצים להיות – זה עיקרו של חזון. אח"כ גוזרים מהחזון אסטרטגיה וטקטיקות להשגת האסטרטגיה. איך עושים זאת? על כך במאמר
מאת: חוה ניסנבוים
אז איך מתכננים, בונים חזון, אסטרטגיה וטקטיקות? הנה:
חזון: השאיפה שלך לעסק
חזון נכון משלב בין שני מרכיבים: ליבה ועתיד1.
הליבה מגדירה "למה העסק הזה קיים" ו"במה אנחנו מאמינות" – הליבה לא משתנה אף פעם.
הליבה כוללת את הערכים שלנו ואת היעוד של העסק שלנו.
הערכים הם קווים פנימיים שמנחים ומנהלים אותך מאז ומתמיד.
ערך יכול להיות חידוש וגיוון, מקצועיות, התפתחות רוחנית, למידה, בטחון, חברות וכיו'ב.
היעוד משקף את הסיבה הבסיסית לקיומו של העסק שלך. אם תרצי, היעוד משקף את הסיבה שאנשים מחוץ לעסק מייחסים לעבודת העסק שלך (מעבר לעשיית כסף).
העתיד מגדיר "מה את שואפת להיות, להשיג וליצור". הגדרת העתיד עשויה להשתנות ולהתפתח עם השנים. כאן תגדירי מטרה גדולה ונועזת לעסק, ל 10 עד 30 שנים הבאות. כאן עלייך להבין איך העסק שלך ייראה כשהוא ישיג את אותה מטרה. חשוב שהתיאור של "איך זה יהיה כשתשיגי את המטרה הזו" יהיה תיאור ממריץ, שובה וספציפי. חשבי על התיאור כאילו את מתרגמת את החזון ממילים לתמונות, צרי תמונה שאנשים יוכלו לדמיין בראשם.
החזון של סוני2, כפי שנכתב בשנות החמישים (1950).
SONY VISION |
|
ליבה |
עתיד |
ערכים |
מטרה גדולה ונועזת |
למנף את הסטטוס והתרבות היפנית להיות חלוצים – לא להישרך אחרי אחרים, אלא לעשות את הבלתי אפשרי לכבד ולעודד אנשים למצות את היצירתיות והיכולת שלהם |
להפוך לחברה המזוהה ביותר עם שינוי התפיסה בעולם את המוצרים של יפן (ממוצרים לא איכותיים לאיכותיים ביותר) |
יעוד |
תיאור ברור |
לחוות את ההנאה שבחידוש וביישום טכנולוגיה שנעשית לטובת ולהנאת הציבור הרחב |
ניצור מוצרים שיחלחלו בכל העולם..נהיה החברה היפנית הראשונה שתחדור לשוק האמריקאי ותפיץ בצורה ישירה…נהיה המובילים בחידושים כמו עם הרדיו טרנזיסטור…חמישים שנה מעכשיו, השם המותגי שלנו יהיה מוכר מאוד בעולם…ויסמל חידוש ואיכות… … "Made in Japan" |
איך תדעי שהמטרה שלך (המטרה הגדולה והנועזת) היא המטרה הנכונה לעסק שלך?
הנה מספר קריטריונים להערכתה: הגדרת את המטרה מתוך הבנה ולא מתוך יומרנות, זו מטרה שמלהיבה אותך, שמבוססת על החוזקות שלך ושאת יודעת כיצד היא מתגמלת אותך מבחינה חומרית. זו מטרה לטווח רחוק (10 עד 30 שנה), מטרה ברורה, ממגנטת וקלה להבנה. היא משקפת בצורה טובה מאוד את מי שאת – את הערכים והיעוד שלך.
האסטרטגיה: הדרך שאת מתכוונת ליישם כדי להשיג את החזון
אסטרטגיה היא התכנון, היא הדרך שאת מתכוונת ליישם כדי להשיג את החזון. חשוב לשלב באסטרטגיה יעדי ביניים. כלומר, לאחר שקבעת מטרה ל 10 עד 30 שנים, קבעי יעדי ביניים ( מטרות) ל 3 עד 5 שנים.
אלי הורביץ, חתן פרס ישראל ויו"ר טבע, על אסטרטגיה3:
"יש את כל המתפלספים שאומרים שאי-אפשר לתכנן כי יש אינסוף תרחישים. אבל זה לא נכון, זה הבל. בוודאי שיש יותר מסצנריו אחד, אבל יש מידע שעל-פיו אפשר לתכנן.
"לוקחים סגמנט מסוים – נגיד, תרפויטי, ובודקים: אתה יודע גילים, אתה יודע כמה אנשים יחיו באותה קבוצת גיל, אתה יודע מה הטיפול הנוכחי למחלה ואתה יודע אלו מחקרים יש היום בתחום. אנחנו לא הולכים על עיוור. אנחנו צופים מה יהיה הטרנד הבא ובודקים הכל. לכל הצרות הסביבתיות – המחלות האזוריות, השפעות למיניהן, האיידס – יש היסטוריה ארוכה, והניסיון מלמד אלו שנים קשות יותר ואלו קלות יותר. התכנון הוא אתגר מעניין – יש דמוגרפיה, יש גיאוגרפיה, יש שיקולים רבים".
החזון נותן צורה וכיוון לעתיד הארגון. אני מציעה לנסח חזון קצר שתוכלי לזכור. "להיתפס כאחד העסקים המקצועיים ביותר בתחום הייעוץ" או "להיות ארגון היזמות הכי טוב בישראל".
האסטרטגיה מסתכלת לתוך העסק ומחוצה לו (לתחרות בשוק ולסביבה העסקית בה את נמצאת). למשל, כדי להיות "מקדמת אתרים מס' 1 לעמותות בישראל " האסטרטגיה שלך צריכה להעריך אילו שירותים מציעים מקדמי אתרים אחרים בישראל. מי מאלו מכוונים לעמותות, ואילו מקדמי אתרים יכולים בעתיד להציע שירותים מתחרים. האסטרטגיה שלך גם צריכה לקבוע כיצד תהיי מקדמת מס' 1'. מה תעשי כדי שלקוחות יבחרו בך ולא במישהו אחר? האם תציעי את המחיר הנמוך ביותר? האם תציעי מדדים להצלחה? האם תעסיקי את האנשים הטובים ביותר ותבני מוניטין של המקדמת היצירתית ביותר?
אם תחליטי להתחרות במחיר הנמוך ביותר, מה תעשי כשחברה מתחרה תוריד גם היא את המחירים? אם תחליטי להעסיק את האנשים הטובים ביותר, איך תמשכי אותם? האם תשלמי את המשכורות הגבוהות ביותר ותתני לכל עובד בונוס על הישגים יוצאי דופן? האסטרטגיה שלך חייבת להתייחס לכל הנקודות האלו ולתת פתרונות שעולים בקנה אחד עם החזון שלך.
החזון והאסטרטגיה של קפה סטרבקס (starbucks), רשת הקפה הגדולה בעולם, 41996:
חזון
ערכים: תשוקה בעשייה (love what we do) * רוח יזמית * גאווה בניצחון * כבוד לשותפים שלנו *
יעוד: לספק חוויה מרוממת שמעשירה את היומיום של האנשים
מטרה גדולה ונועזת: לבנות חברה גדולה שמזוהה כאחד המותגים הכי מוערכים ומוכרים בעולם
אסטרטגיה
"בהתבסס על חזון זה, יחד עם קבוצת אנשים מוכשרים, הערנו את סטארבקס לחיים. עשינו את זה באמצעות מוצרי קפה שמעט מאוד אנשים טעמו קודם לכן, חנויות שמעוצבות באופן שלא הכירו קודם, אינטראקציה ברורה ונעימה עם הלקוח…"
יעד ביניים שהוצב ב 1996 לשנת 2000: לפתוח 2000 חנויות.
נכון לפברואר 2007, לרשת יש 13,168 סניפים ב-39 מדינות ברחבי העולם
טקטיקות: איך תממשי את האסטרטגיה ומתי
הטקטיקות הן התהליך והביצוע, הן הפעולות או שיטות ספציפיות ולוח זמנים שתשמשי בו להשגת האסטרטגיה. האסטרטגיה להיות מקדמת אתרים מס' 1, עשויה לכלול טקטיקות כמו כתיבה במגזין אינטרנט או ארגון כנסים בנושא קידום אתרים.
הטקטיקה של סלקום:
בכניסתה לשוק הישראלי, היעד של סלקום היה להגיע במהירות לכמות גדולה מאוד של מנויים. האסטרטגיה היתה מחיר נמוך. הטקטיקה היתה להיות בכל נקודה שבה נמצאים אנשים.
לסיכום המאמר –
"אם לא תדעי לאן ללכת, כל תוכנית תתאים" (פיטר דרוקר, מי שנחשב לאבי תורת הניהול). במילים אחרות, למדי והכירי את הצעדים שיובילו אותך לדרך בה תרצי להוביל את העסק שלך. וכבר היום סמני לאן את מבקשת להגיע בעתיד.
מקורות:
1. 'לנצח נבנו', פוראס וקולינס, 2001, הוצאת פקר.
2. www.jimcollins.com
3. 'רואה רחוק, רואה שקוף', רונית שווה, מגזין סטטוס
4. www.starbucks.com