נאמר שאתם מפרסמים סרטון בטיקטוק. פרסמתם – אתם מחכים לראות מה קורה, מי הגיב, מה כתבו, אתם מרגישים ששופטים את הערך שלכם, את הדברים שאמרתם. בטח היא חושבת שזה שטחי, בטח הוא חושב שעפתי על עצמי.

זה גם קורה הפוך – הרציתם ביום עיון והיתה מצגת נהדרת. עכשיו אתם בטוחים שאנשים התרשמו כל כך מהמצגת שלכם והם ממשיכים לחשוב על ההרצאה שלכם.

מבחינתכם עכשיו הזרקור עליכם.

כלומר, אתם מאמינים שאחרים מסתכלים עליכם ושאתם מרכז תשומת הלב.

אפקט הזרקור הוא תופעה פסיכולוגית שמתרחשת כשאנשים מעריכים יתר על המידה את תשומת הלב שאנשים מקדישים להם. הם עסוקים בעצמם, וחושבים שגם האחרים עסוקים בהם.

בפועל, אתם המרכז של עצמכם, אתם לא המרכז של אחרים.

הם המרכז של עצמם. אתם לא חושבים עליהם כל כך הרבה.

וגם, אנשים שונים בוחנים דברים בצורה שונה, אין הסכמה בין אנשים על הדרך בה הם רואים או תופסים מצב אחד, פוסט או הרצאה.

אני חושבת על שחקני קולנוע או שחקני ספורט, שכל העולם באמת צופה בהם. הם מתרגשים, הם מתפקדים הכי טוב באור הזרקורים. מה שקורה הוא שחרדה והתרגשות מבוססים על אותם כימיקלים במוח ולכן הפרשנות שלכם קובעת האם תתפתח התרגשות או חרדה, מאותם כימיקלים.

בואו נתמקד בצד השלילי של אפקט הזרקור.

יש פעולה, למשל פרסום של פוסט בפייסבוק, ואתם לא משחררים את הדאגה סביב הפעולה הזאת, את המחשבה שזה לא היה מדויק, "ומה אם כתבתי שטות, ומה אם יגידו ש.."

רגע לפני ששחררתי את הספר שכתבתי, קפאתי, לא רק חששתי או נלחצתי. עכשיו התחלתי להתמודד עם המחשבה שהספר שלי יצא לאור, גלוי לכולם.

הפסיכולוגים תומס גילוביץ' וקנת סביצקי דיברו על האפקט לראשונה בשנת 2000.

ספוטלייט אפקט. ספוט, כמו כתם (spot).

הניסויים שלהם מראים שהרבה פחות אנשים שופטים אתכם ממה שאתם חושבים, למשל כשאנשים מסתובבים עם כתם על חולצה, תספורת שנראית לכם גרועה – הניסויים מראים שהרבה פחות אנשים שמו לב לכתם או לתספורת.

במציאות, אנשים לא שופטים אתכם, הם מקשיבים, הם לא שמים לב לטעויות או לא זוכרים לכם  טעויות כמו שאתם חושבים.

אתם יכולים להירגע ולא לחשוש ממה שאחרים חושבים – כנראה שהם לא חושבים עליכם, הם בטח חושבים על עצמם. כמו שאתם עסוקים בעצמכם ולא בהם.

 

טוב, אני מגזימה, גם המחקרים מראים שאנשים שמו לב לכתם על החולצה או לתספורת שנהרסה,  אנשים מבחינים בכם, הם בהחלט חושבים עליכם, אבל לא לעומק כמו שאתם חושבים. אתם לא חשופים כמו שאתם חושבים.

ובזמן שאתם מתבוססים במחשבות, הם כבר עברו הלאה.

למה להתגבר על האפקט השלילי של אפקט הזרקור?

כי אם אתם עסוקים בחשש שלכם, תתפקדו פחות טוב, תפחדו לחשוב בצורה יצירתית או להתמודד עם אתגרים – להתמודד עם לקוח, פרסום, שיווק.

גם הסביבה, הלקוחות, למשל, יקלטו שאתם חוששים, אולי הם לא יסמכו אליכם.

וכדאי להתגבר על אפקט הזרקור בשביל החופש, זה משחרר. להפסיק לדאוג ממחשבות של אחרים, להיות עצמכם, ולחיות לפי הדרך שלכם.

 

אז איך תתגברו על אפקט הזרקור?

קודם כל תזהו שזו תופעה, שזו הטיה קוגנטיבית, מחשבתית, שנותנת כוח ומשקל למחשבות שליליות. לא באמת ישפטו אתכם, לא כולם, לא כל כך.

דבר שני, דברו עם אנשים על ההרגשה שלכם. השיתוף וחוות הדעת שלהם, של חברים טובים, אבל בעיקר של אנשי ונשות מקצוע מהתחום עוזרים לראות את ההגזמה של אפקט הזרקור.

שלוש. שימו לב לתגובות האמיתיות שאתם מקבלים. כתבתם פוסט? הוא ממריא! מקבל המון לייקים. הנחיתם סדנה? שלחו בקשה למשוב. כמה ביקורות רעות יש באמת? אולי תגלו שזה רק בראש שלכם. תבקשו משוב כנה מהמשתתפים כדי להבין איך אנשים הרגישו, אל תישארו עם הניחושים או המחשבות הרעות.

לבסוף, הדרכה, טיפול, אימון. אם זה קורה לכם הרבה, ואתם משותקים מהזרקור, חפשו ייעוץ או טיפול. בטיפול אישי תזהו את אופני החשיבה שלכם ותחליפו אותם בדפוסים בונים.

לסיכום,

צאו החוצה, תפרסמו, תכתבו ותצטלמו, זה לא נורא כמו שאתם חושבים.