אירוע יום האישה 2016
מה קופץ לך לראש כשאת שומעת את המילה "אישה"? מה לגבי "אשת עסקים"? מה את חושבת כשאת שומעת את המילה "בעלת עסק"?
כשהתחלנו לתכנן את כנס גולדה לרגל יום האישה הבינלאומי שאלנו את עצמינו את השאלות הללו ועלתה לנו קשת רחבה של מחשבות ורגשות. חשבנו על עוצמה לצד רכות, שיקול דעת מול רגישות, חיבור לקרקע בשילוב תשוקה, הנעה שזורה בהנאה.
חשבנו על העסקים שאנו מלוות, וספציפית על העסקים אשר מנוהלים על ידי נשים, ושמנו לב ש"שילוב" הוא העיקרון שמחבר בין כולם. בעסקים קטנים בכלל, ובעסקים קטנים בבעלות נשים בפרט, ישנו שילוב וירטואוזי ממש בין ערכי היסוד והמהות האישית של בעלות ובעלי העסק, לבין היכולת לייצר שורת רווח יציבה. בכנס שמענו מפי מנהלות עסקים שונים ומגוונים, על השילובים שהן נדרשות להם ביום-יום: השילוב בין החזון שלהן, העוצמות והכישורים שהן מביאות איתן לניהול, והמודל הכלכלי אשר מביא להצלחתן העסקית
קרן שביט – מתשוקה לתעסוקה
קרן שביט פתחה את הכנס וסיפרה שכבר מגיל מאוד צעיר אהבה את כל הקשור בעיצוב. עם זאת הקריירה המקצועית שלה התגלגלה כך שמצאה את עצמה מנהלת את המכון האורטופדי שבבעלות המשפחה. "בילדות אומרים לך שאת יכולה לעשות הכל, אפילו להיות אסטרונאוטית, אבל ככל שמתבגרים, מפסיקים להגיד לך את זה, ואת מוצאת את עמצך מתנהלת בתוך מציאות לא פשוטה, ועם מעט מאוד תשוקה".
כאשר הפכה לאמא והזמן הפך מוגבל יותר, הבינה שהיא צריכה לעשות שינוי. היא הבינה שכדי לממש את התשוקה שלה לעיצוב ולאפנה ולעסוק במה שהיא אוהבת, היא תהיה חייבת להפוך את התחביב שלה לעיסוק, ובעיקר ללמוד איך להתפרנס מזה.
ראיינו את קרן לאתר גולדה לפני 5 שנים. כיום קרן נחשבת גורו לייף סטייל עם מאות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות. היא מובילה דעת קהל בתחומי העיצוב, אמנות והלייף סטייל ופועלת לקידום מעצבים ישראליים חדשניים ומקוריים. היא יזמית ומפיקת אירועי חוויה ותוכן להמונים. ב"ירידי הקולאז'" שהיא יוזמת מבקרים עשרות אלפי מבקרים. היא מעצבת אפנה השואבת את השראתה מארץ ישראל הטובה והיפה, ופועלת מ"בית לחלוצות", הסטודיו והחנות שלה בעמק יזראל. קרן מסכמת ואומרת "את יודעת שהצלחת כאשר את רואה שורת רווח מהדברים שאת אוהבת לעשות".
מיה מילר – איך להגדיל את התמורה מהעסק שלך באמצעות משא ומתן
מיה מילר מדברת על היכולת שלנו להרוויח יותר בעסק שלנו מתוך יצירת איזון. איזון בין הדיאלוג הפנימי לבין הדיאלוג החיצוני שאנו מנהלות עם אחרים. מיה מביאה את הניסיון והכלים שצברה בליווי תהליכי משא ומתן ומיישמת בדיאלוג הזה. היא פועלת ליצירת חוסן בעולם הפנימי והרגשי של האדם, אשר ישתקף ביחסים ובדיאלוגים הנוצרים מול אחרים.
בכנס, מיה הדגישה את הרצון של בעלות עסקים לבטא את תשוקתן בעשייה ולחולל שינוי בסביבה באמצעות העסק שלהן, תוך רצון להרוויח בצורה הוגנת. מצד אחד, מתקיים הדיאלוג הפנימי שעוסק בערך הגבוה של המוצר או השירות, מצד שני, מתקיים דיאלוג מורכב שקשור למערכת היחסים עם כסף ועוצמה ופעמים רבות גם פחד ואפילו בושה. לפי מיה, אחרי שיתקיים משא ומתן פנימי, וחידוד הצעת הערך, כל אישה תוכל לגשת לדיאלוג החיצוני ולנהל משא ומתן עם אותם גורמים חיצוניים רלוונטיים בצורה אותנטית ובטוחה, והיא תוכל להגדיל את כמות המשאבים שלה, כמו קשרים, כסף או זמן.
מיה אומרת שנשים אמניות התקשורת ואין סיבה שהן לא ימנפו את היכולת הזו לטובת חוסן כלכלי.
פאנל תשוקות ותוצאות
הפאנל שלנו הורכב מארבע נשים, בעלות ומנהלות עסקים מצליחים, שונות מאוד אחת מהשניה, ובעלות עסקים שונים מאוד האחד מהשני. רצינו לברר איתן מהי התשוקה שהניעה אותן להקים את העסק מלכתחילה, ומהו הדלק שמניע אותן ביום יום, על אף האתגרים הניהוליים והשגרה הלא מאוד נוצצת…
את הפאנל הנחתה שלי ריקנטי, מנהלת השיווק בגולדה.
אפי הזנפרץ, שותפה-מייסדת ב Jobs4mom.co.il, פורטל קריירה לאמהות, מדברת על יזמות, על הרצון לעשות משהו חדש ולכבוש את העולם העסקי באמצעותו. ענת דר, שותפה ובעלים בבר התל אביבי הותיק האברקסס ושותפה ומייסדת של לילי ותום, רשת חנויות בגדים לילדים, מדברת גם היא על "באג" היזמות שדוחף אותה כל פעם למחוזות חדשים. יחד עם זה היא מתריעה ואומרת שכבעלת עסק היא שומרת על שיקול דעת ומתנהלת בזהירות רבה כי דרישות המציאות שונות מאוד מהחלום אליו משתוקקים מלכתחילה.
שאלנו על היחס לכסף, על הצורך בניהול מאזן כספי. ד"ר איירי פיכמן, בעלת קליניקה לניתוחים פלסטיים וטיפולים אסטתיים מספרת שבהתחלה היתה אדישה לנושא הכספי, ושהשותף שלה, בן זוגה, ד"ר יוסי פיכמן, הוא שטיפל בזה. אבל כשהבינה שזה חלק אינטגרלי מהעסק, היא נכנסה בעובי הקורה, וכיום מבינה שהחלטות המשמעותיות לעסק, לא יכולות להתעלם מהשיקול הכלכלי.
אפי הזנפרץ מנהלת עסק שמטרתו לעשות כסף. זה נכון שהוא מקדם אג'נדה חברתית, אבל בסופו של יום המדד שלי להצלחה הוא האם מעסיקים החליטו לשים אצלי כסף לפירסום משרה. ביום שיפסיקו לפרסם אצלי ואפסיק להרוויח כסף, זה היום שהחברה צריכה להסגר. גם ענת דר מדברת על כך שניהול המאזן הכספי הוא ה"להיות או לחדול" שלה. בעל עסק חייב להיות כל הזמן עם יד על הדופק, להבין איפה הוא עומד, ולהבין איך הוא ממשיך לשמור על רווח גם כשכל התנאים סביבו מקשים עליו.
מה הקשיים הללו ועם אלו אתגרים מתמודדות בעלות העסקים? מורן דה-פילוסוף לוי, בעלת עסק קידום אתרים ומנהלת פרוייקטים בחברת השיווק SEO Simple, מדברת על כך שיום יום אני נדרשת יום יום להשיג לקוחות חדשים. אני צריכה להניע את עצמי ואת האחרים סביבי כל יום לשווק. אפי מוסיפה – לא רק שאני עושה את השיווק, כבעלת העסק אני עושה הכל! מכירות,שירות לקוחות, כספים – אף אחד לא יכסה עלי, אני חייבת לדעת לעשות את הכל.
זה נכון שבעלת העסק עושה הכל, אבל שמנו לב שכל אחת מהמשתתפות פועלת עם שותף. לענת דר יש שני שותפים – אחד בכל אחד מהעסקים שלה. מורן, בנוסף להיות עצמאית, עובדת כפרילנסרית של SEO Simple, מנהלת פרוייקטים בחברה ומלמדת בקורסים שלהם. השותפות איתם נותנת לה יציבות ועיקביות לאורך זמן. אפי מספרת על הרגע בו היא ידעה שהיא ונועה, השותפה שלה, יקימו את העסק המשותף שלהן: "אנחנו עובדות כמו ראש חץ יחד, וברור לי שאיתה אני רצה להשיג את היעדים העסקיים שלי". ד"ר פיכמן הקימה את הקליניקה יחד עם בעלה – בן זוגה לחיים. השותפות הזו איננה טריוויאלית. צריך להבין מה תחומי האחריות הניהוליים של כל אחד מאיתנו, מי לוקח קרדיט על מה בעסק, ואיפה אנחנו ממקמים עצמינו אחד מול השני בעסק ובכלל.
לסיום, ביקשנו טיפ – משהו שכל אחד מהמשתתפות יכולה לקחת איתה לדרך. הדבר העיקרי שאנחנו לקחנו איתנו מהפאנל הוא שבעוד שהמציאות דורשת מהן להיות עם הרגליים על הקרקע ולהיות עם יד על הדופק בניהול העסק לפרטי פרטים, אבל התבלין שנותן טעם מיוחד להצלחת העסק הוא הרגש הרב שהן משקיעות, כל אחת והרגש שלה, וכל אחת בעסק שלה.
עם ההתרגשות מהפאנל יצאנו להפסקה, להרמת כוסית לרגל יום האישה הבינלאומי. המרפאה של דר' ודר' פיכמן דאגה לנו לשמפנייה טובה ומתנות למימוש בקליניקה, ומגזין Grey Times פינק אותנו בפרלינים.
רונית כפיר – מ"לא נעים לי" ל"נעים לי מאוד!"
רונית כפיר היא מעצבת פנים, מרצה ובלוגרית, אשר משתפת בהרצאותיה שיעורים שלמדה מתוך ניסיונה המקצועי אודות הצבת גבולות ועבודה נכונה מול לקוחות. היא פותחת בכך שמצביעה על אותם מקומות שכנשות עסקים "לא נעים לנו". לא נעים לנו לקחת מחבר תעריף מלא עבור השירות (אם בכלל), לא נעים לנו לא לחזור ללקוח תוך 10 שניות מרגע ששלח לנו הודעה בווטסאפ, לא נעים לנו להגיד שאנחנו עובדות בשביל כסף, ואנו מוצאות עצמינו מתנצלות על ההצלחה שלנו
אז איך הופכים את זה ל"נעים מאוד" מלווה בלחיצת יד אסרטיבית? הנה מה שהיא למדה:
– זה בסדר לעבוד בחינם – פעם אחת! הפעם האחת הזאת היא שתפתח הזדמנויות לעבודות הבאות.
– כשאני אכבד את עצמי – הלקוחות שלי יכבדו אותי. אין דבר כזה לקוחות גרועים, יש התנהלות גרועה שלי מול לקוחות.
– להקשיב לתחושות הבטן ולהשאר נאמנה לעצמי – כעצמאית יש לי את הזכות לבחור עם מי לעבוד, באיזה תעריף ובאילו שעות.
– להוביל בביטחון – הביטחון שלי בעצמי, מייצר ביטחון בי בקרב לקוחותי.
כדי שיהיה נעים להתנהל מול לקוחות, שנרגיש שבאמת הערך שאנו מציעים מקבל את התמורה המבוקשת (ע"ע מיה מילר) אנו חייבות ללמוד להגיד "לא תודה", וללמוד להגיד "תודה" כשנותנים לנו מחמאות. להפסיק להתנצל ולדבר בביטחון. ולדעת מה המטרה שלי, מהי הדרך שלי ולא לסטות ממנה. בקצה יש תשלום.
רגע לפני סיום, עצרנו לתמונה קבוצתית – עם שפמים! שמחנו לקחת חלק בקמפיין לרגל יום האישה של Jobs4mom שנקרא "עושות שפם", ובו קוראים לנשים להיכנס לראיון עבודה או שיחת שכר עם שפם מודבק מעל לשפתה, כדי לקבל בפגישה את אותו יחס שגבר היה מקבל.
כנס יום האישה הסתיים עם נחישות להביא לעולם העסקי את האיכויות הנשיות שיש בנו, את אותה יכולת לשלב בין מי שאנו במהותינו, לרגישות בה אנו פועלות, וליכולת שלנו להיות עם הרגליים וליצור שורת רווח בריאה ויציבה.
תודה ל WIX על האירוח, הרגשנו כמו בבית, באוירה נינוחה וחמה.
תודה לשני נחמיאס, סטודיו כותרת, על הצילום.