התחברי

מימון מההמון: בין השניצל לפתיתים

טליה סחר, מאמנת אישית ועסקית ושרון בג, קופירייטרית וכותבת תוכן, החליטו לכתוב יחד תסריט לסדרת טלוויזיה. "אנטנות" היא דרמה על 3 נשים הבוחרות לשנות את חייהן כאן ועכשיו. עכשיו, כשבג וסחר בשלב הסופי של פיתוח התסריט, הן מגייסות מימון מההמון (Crowd funding) דרך אתר הנקרא Start art. שיחה על יצירה, יזמות וכסף.

» מדור ייעוץ כלכלי

 

באופן די מפתיע, הרעיון לכתוב סידרת טלוויזיה היה של טליה סחר (40), מאמנת אישית ועסקית. מפתיע, כי דווקא שרון בג (44), קופירייטרית וכותבת תוכן, היא זו שאוחזת במקלדת לפרנסתה. הרצון "להעיר נשים ואנשים להעיז ולבחור את מה שטוב להם", מציינת סחר, "התחיל מזה שהתגרשתי והסתיים בזה שעזבתי קריירה של 10 שנים בהייטק".

 

סחר משתדלת לבחור במה שטוב לה. "הציעו לי להיות מנכ"לית שיווק ומכירות," היא משחזרת, "אבל אני בחרתי ללכת הביתה". גם הבחירה לכתוב סדרת טלוויזיה ולא ספר, למשל, הייתה מתוך הבנה, שזה מה שטוב לה "חשבתי על ספר במשך שנתיים וזה לא יצא. באישיות שלי, אני לא בן אדם שמתאים לו לשבת שנתיים בחדר ולכתוב. אני בן אדם שאוהב לעבוד בשיתוף פעולה. ידעתי שאני צריכה מישהו שזה מה שהוא עושה. שזה מה שהוא יודע. וככה הגעתי לשרון, מתוך ההיכרות האישית שלי איתה ומתוך הידיעה שהיא אישה של מילים."

 

יזמות נשים | שרון בג וטליה סחר

 

בג, חברתה הטובה של סחר, מתגוררת בסמוך אליה ביישוב צורן שבשרון. הן הכירו לפני כעשור דרך הבנות שלהן. כתיבת התסריט, מתברר, היא סוג של דיאלוג. "מי שכותבת בפועל זו שרון," אומרת סחר ובג מדייקת  "מקלידה. אני כותבת רק און ליין. לא כותבת מילה אחת אם שתינו לא באותו חלל." "אנחנו מדברות על הסצנה," מסבירה סחר את התהליך, "ועל מה שאנחנו רוצות להעביר, מחליטות מה חשוב להגיד ומה פחות ומתוך זה יוצרות את סיפור המסגרת. לגבי כתיבת הדיאלוגים, אנחנו חיות את הסדרה כל כך טוב, שאנחנו מדברות אחת עם השנייה וזה פשוט יוצא."

 

"התהליך מאוד מובנה אבל כל שלב לקח יותר זמן ממה שחשבנו"

זה יוצא, אבל זה לגמרי לא פשוט. "אנחנו מג'נגלות הרבה", מודה סחר ובג נאנחת מעומק הסרעפת. כבר שנתיים וחצי שהן כותבות את 'אנטנות'. "התהליך מאוד מובנה," טוענת סחר "אבל כל שלב לקח יותר זמן ממה שחשבנו שייקח". את כמות השעות שכבר הקדישו לפרויקט, הן הפסיקו לספור. ההשקעה, גם אם הייתה לעיתים בפולסים, ("היו תקופות שישבנו מהבוקר עד שהילדים חזרו מהמסגרות, והיו תקופות שהייתה לאחת מאיתנו עומס בעבודה ונאלצנו להרפות"), גבתה את מחיר הקידום העסקים האישיים שלהן, בג כבעלת "ברית המילה" וסחר כמאמנת אישית ועסקית. "כשאת מקדמת את העסק שלך ב-100% את מגיעה לתוצאות אחרות מאשר כשאת מקדמת אותו רק ב-30% או ב-50%," פוסקת סחר אך מבהירה שזו הייתה בחירה שלהן. 

העלילה של אנטנות מתרחשת ביישוב במרכז הארץ. הדמיון למציאות אינו מקרי, "ההשראה מגיעה מהיישוב ומהחיים", חושפת סחר את המקורות ובג מוסיפה "ומהחברות. כדי שמשהו יהיה אותנטי ויעורר רגש, את חייבת לשים רגש. ורגש זה החיים שלך. הסיפורים שלך, האנשים שלך והתהליכים שלך," היא קובעת.  

"החברות בסדרה הן: נועה, אפרת וגליה. "נועה", מתארת סחר את הדמויות, "היא עורכת דין מפולפלת, קרייריסטית, חדה כתער, שבסופו של יום, בודדה ועצובה. אפרת- פסיכולוגית שדואגת לכולם אבל עוברת קושי מאוד גדול ממנו היא יוצאת למסע של הבנת השאלות הגדולות של החיים. וגליה- מנהלת את בית הספר היסודי ביישוב, אידיאליסטית, חברה טובה ובעלת אישיות מנהיגותית" או כפי שבג מסכמת אותה "מ"כית". אפרת היא הראשונה שמתחברת לכוח מסתורי חיובי שמגיע ליישוב דרך האנטנות ומניע את העלילה. דרכה מתחברות אליו גם שתי החברות האחרות.

בעזרת הדמויות שיצרו בחסות אישיותן, היישוב, החברות והחיים בכלל, טליה ושרון מתכוונות להגיע לטלוויזיה. להמונים. כל אחת מסיבותיה שלה. סחר רוצה להפיץ אג'נדה ובג רוצה לכתוב יצירה מקורית שלה. "החיבור הזה של שני מקומות לגמרי שונים," אומרת בג, "הוביל למוצר שלם."

 

 

 

 

"הוצאנו רשימות, התחלנו להתקשר ולדחוף את עצמנו קדימה"

שלם זה עוד לא, אבל הן בשלב הסופי של הפיתוח, זה שבא אחרי הרעיון, אחרי אלפי שעות כתיבה, אחרי תחקיר, אחרי שיחות עם אנשים, אחרי טלפונים, אחרי פגישות, אחרי חוות דעת ו...אחרי שנגמר הכסף! "השתמשנו בכל המשאבים שהיו לנו, כולל הלוואות שמוצו והגענו לקו האדום," מודה סחר. "הגענו לגבולות, שאני לא חושבת שבשביל מטרות אחרות או בסיטואציות אחרות היינו מגיעות אליהן."

 

מבחינה תקציבית הן על הקו האדום, אבל אור ירוק ניתן להן כבר בסבב הראשון שערכו בין חברות ההפקה, "היו תגובות יפות,"אומרת סחר, "יחסית לזה שאנחנו No name בתעשייה, הגענו לאנשים מובילים בתעשייה וקיבלנו תגובות לא רעות בכלל." "אף אחד לא בעט אותנו", מדווחת בג, "כולם הסכימו לקרוא, להיפגש, להעיר. זה היה מאוד נעים."

 

עם הנעימות הזו, עם החלום והפרפרים בבטן "להקות שלמות של פרפרים", מתארת סחר את הפחד, נעות בג וסחר לשלב האחרון בפיתוח. השלב שבו הן מגייסות מימון מההמון או כמו שזה נקרא באנגלית: "Crowd funding". על צורת גיוס הכסף הזו הן שמעו במקרה. או שלא. "בכל שלב הגיעו האנשים שהיינו צריכות", מצהירה סחר, "זה נשמע קצת מוזר, אבל ככה זה היה."

 

"רובם מתייחסים לזה כמו אל קיבוץ נדבות"

הן בחרו באתר Start art , בגלל האג'נדה שלו. אג'נדה שגורסת לדבריה של סחר, "שצריך לשמר את האומנות, לדחוף אותה ולהעצים אותה ומכיוון שרק מעט מאוד מהאומנים מתפרנסים מאומנות ומרוויחים כסף, ניתן לגייס אותו מתוך ההבנה של הציבור בחשיבותה של האומנות והיצירה." 

 

והשורה התחתונה? "מעטים האנשים שלא מכירים אותנו והתגייסו למען העניין," מודה סחר, "רובם מתייחסים לזה כאל קיבוץ נדבות למרות שאנחנו ממש לא רואות את עצמינו ככה. מדובר במודעות חברתית שצריכה להשתנות."

 

עד שהמודעות החברתית תשתנה, משנות בג וסחר את המציאות בעזרת קמפיין אותו מנהיגה בג. השתיים העלו לאתר Start art סרטון וידאו מדליק שבו הן חושפות את עצמן, ("ממש להתפשט," פוסקת סחר), את הפרויקט ואת הדרך שעברו. הסרטון עלה ללא תקציב ונעשה בעזרת חברים, שעבדו בהתנדבות "חברה אחת בנתה את המיתוג לאנטנות, חברה אחרת צילמה וקרוב משפחה של טליה, ערך את הסרטון" הכול למען הפצת הרעיון, שאנשים יכולים לשנות את חייהם כאן ועכשיו או כמו שהן קוראות לזה "בין השניצל לפתיתים". 

 

"מרגע שהחלטנו שאנחנו חושפות את עצמנו ואת הפרויקט ומבקשות את מה שאנחנו צריכות", אומרת בג, "עשיתי את מה שאני יודעת לעשות. בין אם זה עבודה ברשתות חברתיות ובין אם זה פנייה לאנשים שיכולים לכתוב ולהמליץ. זו עבודה של יחסי ציבור" היא טוענת. העבודה מזמנת להן גם רגעי נחת כמו זה, למשל, כשפנה אליהן בחור שמלחין מוסיקה ואמר להן שהוא רוצה לכתוב את המוסיקה לסדרה, או כמו כשאנו הגולדות ביקשנו להכין עליהן כתבה. "זה כל כך מרגש", מודה בג.

 

 

שרון בג (מימין) וטליה סחר

 

"זה לא האקזיט שיסדר אותנו לכל החיים"

כמו שהמוסיקאי הגיע, וגולדה הגיעה, מאמינות בג וסחר שגם הסוף הטוב לסיפור שלהן בוא יבוא. הן התחילו לעבוד עם עורכת תסריט ונמצאות בשלב הסופי שלפני "חבילת ההגשה" איתה הן ייגשו לסבב נוסף אצל חברות ההפקה על מנת לקבל מימון מאחת הזכייניות. 

 

הרבה כסף, הן מבינות, לא יצא להן מזה "זה משהו שאמרו לנו לאורך כל הדרך", חושפת סחר, "ועדיין המשכנו הלאה. כי הלהט הוא שהסדרה הזו תצא החוצה. זה יותר חשוב לנו מהכסף. אנחנו צריכות להתפרנס, זה ברור, אבל זה לא האקזיט שיסדר אותנו לכל החיים."

 

גם אם הסדרה לא תביא את האקזיט, את התובנות על החיים היא כבר שינתה. "פתאום ברור מה חשוב יותר ומה פחות, ברור שהפחד חוסם אותנו מכל כיוון אבל זו לא סיבה להיכנע לו וברור שהרשימה הפולנית, לפיה כולנו צריכים לעשות את אותם הדברים - תוקעת אותנו. היום אנחנו חיות ממקום אחר, אומרת סחר ומבהירה, "זה אותם חיים אבל התחושות אחרות."  

 

 

קצת על מימון מההמון

מימון מההמון (Crowd funding)

 

שיטת מימון זו החלה לצמוח בסוף העשור הראשון של המאה ה-21, ומאז היא רק הולכת וגדלה. מקור מימון זה מתבסס על הציבור הרחב. שלא כבשיטות המימון המסורתיות, לא מדובר באנג'לים או בקרנות אלא באנשים מן היישוב שרוצים לקחת חלק בקידום פרויקט או מיזם מסוים. בתמורה לכספם (החל מעשרות בודדות של שקלים), הם מקבלים מתנות וצ'ופרים מהיזמים. 

 

Artistshare היא החברה הראשונה, שבסיסה בארה"ב, שהפעילה אתרי אינטרנט למימון ההמונים בתחום המוסיקה ביניהם  RocketHub ו-Kickstarter הידועות. בארץ קיימים  3 אתרים למימון מההמון: mimoona, headstart, ו-start Art שעלה לאוויר באפריל 2012,  ביוזמתה של אליה אלון הכהן. לאלון הכהן, 18 שנות ניסיון כמפתחת תוכן ומסחור בהפקות במה גדולות בארץ. לפני 4 שנים יצאה לקריירה חדשה כמנטורית של אומנים ויוצרים. "חיפשתי דרך להעניק הזדמנות למסות של אומנים ויוצרים בכל תחומי היצירה," היא מסבירה את הרעיון להקמת האתר.  ב-Start art ניתן להשיק פרויקטים בתחומי האומנות והתרבות (גם) בשתי שפות ובשני עמודים נפרדים לכאלו הפונים לקהלים בחו"ל, ועדיין לצבור את ההפקדות והמקדמים באותו מקום. 

 

לדברי אלון הכהן, ב-Start art  נצבר עד היום סכום של 200 אלף שקלים ובאתרי מימון ברחבי העולם, נצבר סכום של למעלה מ-2.5 מיליארד דולר בתחומים של תרבות, אומנות, עסקים, מחקר מדעי, רפואה ועוד.

 

 

תגובות

לי-טל 03.03.2013 | 15:48

המון הצלחה

Karen 03.03.2013 | 13:57

בהצלחה!! נשמע מעולה!! לא להיכנע בגלל הפחד. לשאוב ממנו כוח ואדרנלין להמשיך הלאה ולהגשים את החלום!!!

קרנית גיא 03.03.2013 | 08:21

יופי של השראה מאוד נהניתי מהשיתוף הפתוח וישיר כל הכבוד על התעוזה, חיזקו ואמצו ובוודאי תצליחו

סנדרה רגב 03.03.2013 | 07:15

אהבתי! אין ספק כ העולם העיסקי שהוא בהגדרה כל כך קר ומנוכר עובר שינוי דרמטי עם כניסת הפן החברתי והצורך של האנשים לתקשר שוב ולהתקרב. אני מאמינה גדולה בcrowd sourcing ותרמתי לפרוייקטים שאהבתי! כל הכבוד ושיהיה בהצלחה ענקית!!!

הוסיפי תגובה לכתבה זו




הוסיפי תגובה דרך פייסבוק

למאמרים נוספים בנושא ייעוץ כלכלי