כלכלה נשית חזקה

האלה טומאסדוטיר האיסלנדית מאמינה שהחדרת ערכים נשיים לעולם העסקים הוא המפתח לשינוי והתפתחות הכלכלה.

 

בשנת 2007, האלה ושותפתה, קריסטין פטורסדוטיר, הקימו באיסלנד את Audur Capital, קרן הון סיכון, כשעל דגלן חרוטים הכוונה ליצור גיוון, להגשים אחריות חברתית ולעבוד על פי “ערכים נשיים” בתעשיית השירותים הפיננסיים. חמשת הערכים הנשיים שהשתיים הגדירו היו רווח עם ערכים, מודעות לסיכונים, ישירות, הון רגשי ועצמאות.

והגישה של Audur לא אכזבה. נהפוך הוא – הן הצליחו בגדול. Audur הצליחה לשמור על השקעות לקוחותיה בזמן שהבנקים האיסלנדים קרסו באוקטובר 2008, והייתה החברה היחידה שנותרה רווחית אחרי ההתמוטטות ולא נזקקה לעזרה ממשלתית.

 


ערכים נשיים

האלה לא יוצאת נגד ערכים גבריים, כך היא מדגישה. אבל היא כן רואה שוני בין דרכי החשיבה והפעולה הגבריים לאלה הנשיים, ומאמינה שבעוד שכרגע המודל הגברי הוא השולט בכיפה, הרי שהגיע הזמן לאזן בין שתי הגישות, על מנת לקבל החלטות טובות יותר. לטעמה, זה השינוי הכלכלי שהעולם מייחל לו.

וכך היא מגדירה את חמשת הערכים הנשיים שהנחו גם אותה ואת שותפתה בחברת ההשקעות המצליחה שלהן:

רווחים עם ערכים
“חשוב לנו איך אנחנו מרוויחות. כן, אנחנו מרוויחות בשביל עצמנו ובשביל הלקוחות שלנו, אבל חשובה לנו הראייה ארוכת הטווח. אנחנו מגדירות בצורה רחבה יותר את המושג ‘החזר טוב’, כך שלא מדובר רק בהחזר כלכלי ברבעון הקרוב. אנחנו רוצות לראות, בנוסף לרווחים כלכליים, גם רווחים חברתיים וסביבתיים בכל השקעה”.

מודעות לסיכונים
“אנחנו לא נרתעות מסיכונים, אבל כן נקדיש זמן להבין ולהעריך את הסיכונים שעלולים לצוץ בדרך. אנחנו לא נשקיע בדברים שאנחנו לא מבינות בהם”.

 ישירות
“אנחנו תמיד נעדיף להגיד את האמת כפי שהיא, כולל יתרונות, חסרונות, קשיים ותחזיות אפשריות. כנשים, האותנטיות היא ב-DNA  שלנו ואנחנו מיישמות את זה גם בעולם העסקי”.

 הון רגשי
“נכון, בעסק האקסל הוא המלך, אבל בסופו של דבר, מי שמרוויח או מפסיד כסף, אלה האנשים ולא הטבלה. כך שההון הרגשי של העסק חשוב לא פחות מההון הכלכלי. לכן, אנחנו נותנות מקום לאנשים שמאחורי העסק, ותמיד לוקחות בחשבון את היכולות שלהם בכל הקשור לקבלת החלטות  ולניהול כסף, את דרכי הפעולה שלהם ואת כל המכלול שהם מביאים לעסק”.

 עצמאות
“העסק שלנו לא קשור לבנקים הציבוריים ויש לנו משקיעים שונים. אנחנו עצמאיות מהבחינה הזאת, ולכן איננו מחויבות ‘לדחוף’ ללקוחות מוצרים שאיננו בטוחות שהם הטובים ביותר עבורם. אנחנו תמיד נייעץ ללקוח ונחשוף אותו למוצרים שונים לתועלתו, עם המלצה כנה מה יהיה נכון לו ומה לא”.

 
הדרך של גולדה
כשראיתי את הסרטונים של האלה, משהו בי התרחב. הייתה לי הסכמה מלאה עם הגישה שהאלה מדברת עליה ועם הערכים שהיא מציגה. ויותר מזה, בדברים שלה זיהיתי את הדרך של גולדה ואת הערכים שהיא מייצגת. לכן העובדה שהן צלחו בצורה כל כך איתנה את המשבר הכלכלי הגדול שימחה אותי, כי מבחינתי זה היווה הוכחה וחיזוק נוספים לאמיתות הגישה העסקית ה”נשית” הזאת.

והנה, במילים שלי, על איך חשיבה על החזר מיידי לא מייצרת עסק שמחזיק מעמד, ואיך חוסר איזון יוצר תקיעות

ועוד על האופן שבו השקעה בדבר שאת מבינה בו הוא מתכון להצלחה.

ככל שחולפות השנים ואני מלווה יותר עסקים ופוגשת יותר יזמיות, האמונה שלי בדרך הזאת רק הולכת ומתחזקת. הגישה המוצגת כאן, הערכים האלה, הם בפירוש נכונים לעסקים. אני מאמינה בכך בכל לבי ופועלת כך כבר שנים. ולכן, אני ממליצה לכל אחת:

אם העסק שלך לא עובד פיננסית – התחילי לבחון את המצב דרך הפריזמה הזאת וליישם את הערכים האלו בעסק שלך. השינוי יהיה ניכר. אני בטוחה.

שלך,

חוה
יועצת עסקית.