כשתראי קיפוד בעסק

על מיקוד לעסק, מודל עסקי ויישום התובנות

מיכל הגיעה לפגישת הייעוץ עם נייר מקופל. היא פתחה אותו ולפני נחשף דף בגודל של  80 ס”מ X 70 ס”מ.

היא היתה בכנס, שמעה על מודל הקיפוד, ציירה שלושה עיגולים על הדף  והתחילה למלא אותם. אין לה בעיה עם עיגול ההתלהבות, אין לה בעיה עם עיגול החוזקות.

היא מילאה את העיגולים  האלה ב 15 דקות.

 ייעוץ עסקי | מיקוד

אבל סימן שאלה גדול ריחף בתוך עיגול הכסף. לא ברור לה על מה ישלמו לה. אין לה רעיון.

 ייעוץ עסקי | מיקוד

כן יש לה חלום- להיות עצמאית. זה חלום ישן. כסמנכ”לית בחברה אחרונה בה הועסקה ובארגון שלפניו, היא לא ישנה לילות בגלל פרויקטים. כבר שנים שהיא רוצה לא לישון בגלל הרעיון שלה.

אבל אין לה רעיון.

במהלך הייעוץ הבהרתי שהרעיון עצמו לא חייב  להיות איזה כישרון שלה או חלום ישן נושן. כדי להוריד עוד מהמתח שהתגבש סביב הרעיון, העברנו את המשקל והדגש לעיגול החוזקות שלה. החוזקה שלה היא ביזמות עצמה, בפיתוח העסקי ובערך שהיא רוצה להעניק לאנשים – בפיתוח הרעיון.

ייעוץ עסקי | חוזקות של היזמת

ניגשנו שוב לעיגול הכלכלי, לרעיון. כשאנחנו בוחנות רעיונות עולים צרכים חברתיים שעליהם היא היתה רוצה לתת מענה, והיא מנסחת  שלושה. הם מטרידים אותה. אנחנו בוחנות את השלושה. אחד מהם הכי קרוב להיות מוצר.  האחרים עוד צריכים תהליך חברתי מורכב והעלאת מודעות או חינוך שוק.

הרעיון שקרוב להיות מוצר קשור לעולם התעסוקה. הוא צורך אמיתי ומעודכן. עכשיו  עליה לעשות מה שהיא יודעת הכי טוב: לאפיין את הצורך, לתת מענה, לאפיין משתמשים, לבנות מודל עסקי. ליצור תכני עבודה ואופרציה.

“אלוהים אדירים”, היא אומרת.

“זה טוב,” אני מסבירה. “יעדים גדולים ומפחידים הם סימן שאנחנו בדרך.”

“כן, אבל זה כל כך קרוב למה שאימא שלי עושה.”

“וזה מרגיש לא טוב?” אני שואלת.

“לא”, היא עונה

“אז מה הקושי?” אני שואלת, “אנחנו יודעים שלהורים חלק גדול  בחזון התעסוקתי שלנו. אנחנו יודעים שהקריירה היא קצת הפצע שלנו. אם נכנסנו לבחירה מתוך חקירה ובחירה, אז הכול בסדר. את לא משועבדת לציפייה שלה.”

מיכל עוד מהססת. אני מכירה את זה,  את התחושה שלא יכול להיות שזה קורה. אחרי תהליך חקירה כל כך ארוך, אולי נמצאה תשובה. זה באמת מוזר…

היא צריכה לחשוב על זה.