אימון עסקי

הצלחה היא שילוב בין העסקי לאישי, בין ייעוץ עסקי ואימון עסקי,

כשתגיעו לפגישת אימון עסקי נמפה את מרכיבי הניהול שלכם. לצד זה, נכיר גם את העסק כדי להבין את מרכיבי הניהול הנדרשים מכם. המטרה היא לזקק את מהות הקושי, ולאמן מיומנויות ניהוליות רלוונטיות.

המלכודות מגוונות אבל חשוב לדעת שכל קושי הוא יתרון. כך, למשל, אם אתם מקבלים החלטות מהלב, קרוב לוודאי שאתם חזקים בשימור לקחים. בכל אחד מהמאפיינים טמון גם יתרון.  החוכמה היא ללמוד לפתח ולנצל אותו. כמו שריר שאינו חזק מספיק ויש לפתח אותו.

הנה כמה אתגרים שכיחים שאני פוגשת באימון העסקי:

1. קבלת החלטות מהראש או מהלב
בעלי עסק שמפעילים המון רגש בניהול עסק, על חשבון חשיבה אובייקטיבית כלכלית. כלומר, בקבלת ההחלטה הם רואים מולם את האנשים שאיתם הם עובדים והם עושים שיקולים אישיים, לא עסקיים.  הם מרגישים “לא נעים” או חוששים במקום לחשוב “זה לא כלכלי”.

מגוון של סיבות שהם מעלים בדעתם מוביל אותם למסקנה שהם צריכים לתמחר את המוצר או השירות שלהם נמוך יותר מערכו האמיתי.
כך לדוגמה אנשים רבים כל כך רוצים לעבוד עם בעלי עסקים גדולים ולכן הן שולחים הצעות עבודה זולות. זה נכון שחשוב לעבוד עם לקוחות ‘טובים’, שיספקו לכם עבודה ויקשרו אתכם ללקוחות נוספים, אבל לתמחר נמוך?!  בתמחור נמוך אתם גורמים ללקוח לחשוב שהוא לא יכול לסמוך עליכם כי אתם זולים, לא מומחים, לא מובילים. ומה הוא יגיד ללקוחות אחרים? “כדאי לפנות אליהם כי הם זולים, הם לא יקחו מחיר גבוה”. כדאי? כדאי לו, לא לכם.

היתרון: התנהלות מתוך רגש היא לא רק שלילית. יש לה גם יתרונות: אלה המתנהלים עסקית מתוך רגש, פועלים מתוך אמפתיה, אכפתיות וערכים פנימיים מה שלרוב יוצר חיבור טוב בינם לבין הלקוחות שלהם.

התפתחות מגיעה מאיזון! מהות האימון העסקי
המצב הרצוי הוא איזון בין הנשי לגברי, בין יאנג ל-יין. נשים רבות “סובלות” מעודף יאנג, על חשבון היין הגברי, השכלתני, שמודד החלטות במדדים כלכליים וענייניים, לא רגשיים. ההיפך גם נכון

עצה לאיזון: בחשיבה עסקית אתם אמורים להפעיל את עיקרון העלות-תועלת כל הזמן, בכל החלטה. בכל פעם תשאלו את עצמכם: “מה אני נותן ומה אני מקבל?”, “האם זה כדאי לי?”, “האם זה משתלם?”. משתלם הכוונה במונחים של כסף, לא בכל מיני טובות עקיפות. גם אתם וגם הלקוח שלכם צריכים להרוויח. אתם לא אמורים לעבוד המון שעות על משהו שיכניס לקופה שלכם רק מעט כסף.

2. מנהלת או מנוהלת
בעלי עסקים רבים “זורמים” – הם מתאפיינים בכך שהם מחליטים על אסטרטגיה אחת להשגת היעד ואחרי חודש (בערך) הם משנים את היעד ואת הדרך. הם לא נותנים צ’אנס לדרך. חלקם לא מוותרים על היעד-  הם רוצים להיות מומחים בתחומם או למכור יותר, אבל הם משנים את הדרך להשגת היעד מהר מדי.

נעצור רגע ונדבר על הפסיכולוגיה של הצרכן. אנשים קונים כשהם רואים משהו מוכח, מצליח, שנתפס כאמין, מקצועי וכיוצא בזה. לא בטוח שנייקי היא הנעל הכי טובה אבל היא צברה שם כזה.

ובעסק שלכם: כשאתם לא צוברים מוניטין, שם טוב (מקצועי, איכותי, נחמד, וכיוב’) אתם לא מגיעים לשלב שאתם קוטפים את הפירות. אנשים יגיעו אליכם רק אחרי שפעם אחת הם ראו אתכם בעיתון ופעם שנייה חברה דיברה עליכם, ופעם שלישית הם קראו כתבה טובה שלכם….ואז אחרי ששלחתם להם מייל, הם פתאום ירגישו שהם חייבים לקנות ממכם. אם אתם חושבים שתעשו פרסום חד פעמי גדול וכולם יקפצו עליכם, זה נכון – אבל אז תצטרכו לנהל כל הזמן תקציב פרסום גדול. במאה ה 21 יש שפע ואנשים מתקשים לבחור – כל מה שמציעים הוא מפתה ולכן אנשים צריכים לאסוף הוכחות שאתם הבחירה הטובה. אבל אם אתם לא בונים את השם שלכם ולא מחכים שכל התהליך הזה יקרה, הקונים לא יבואו. אנשים נוהרים אחרי תוצאות. לא צברתם תוצאות? לא יבואו.

אנשים “זורמים” מתחילים כל פעם מחדש, כל פעם הם מנסים משהו אחר, הם מתחילים מחדש, לא בונים לגובה ולא בולטים. כל פעם הם צריכים ללמוד מחדש את קהל היעד, את התכנים, את המודל העסקי, את המכירה הנכונה, את ערוצי ההפצה החדשים – הם לא צוברים…
זכרו: האסטרטגיה שלכם להשגת היעד לא חייבת להיות מושלמת או הכי נכונה, אבל אתם חייבים להתמיד בה. עם הזמן, היא תתכוונן ותהיה מדויקת יותר (ואתם תתפתחו בתוכה), אבל תנו לה זמן.

יתרון: אם אתם זורמים אתם כנראה גמישים, מקשיבים לדעות של אנשים, שוקלים דברים, כל הזמן קולטים ומתפתחים.

עצה לאיזון: סרטטו לכם תכנית עבודה על ציר (הדרך), קבעו נקודות בזמן, משימות ותתי משימות. בדקו בתחילת כל שבוע ובסוף כל שבוע שאתם על המסלול, בדרך ליעד. שימו לב מתי אתם סוטים מהדרך ומתי אתם נתקעים. נסו לברר למה נתקעתם או למה ירדתם מהדרך.

3. נטייה לשים לב לפרטים או לתמונה הגדולה.
יש את אלה שממוקדים בהווה, בפרטים, בפרקטיקה. יש את אלה שממוקדים בעתיד, בחזון, בשינוי. אלה שמעדיפים את ההווה עלולים ללכת לאיבוד בים של פרטים. הם לא מרימים את הראש ולא שואלים שאלות גדולות כמו: מה החזון של העסק, איפה אני אהיה עוד 10 שנים, איך ייראה העסק עוד 10 שנים. האחרים, ממוקדים בעתיד מדמיינים את העתיד ולא יורדים לפרטים, לביצוע, לפרקטיקה. יש להם ה-מ-ו-ן רעיונות, הם לא תמיד מיישמים אותם כי זה כרוך בביצוע.
יתרון: היתרון בחשיבה על הווה היא תשומת הלב לפרטים, לדיוק, לשירות. היתרון בחשיבה על העתיד היא בהבנת הכיוון, ברעיון וברצון לגדול.

עצה לאיזון: שבו עם חבר/ה שיש לה נטייה הפוכה מזו שלכם ובקשו ממנה לעזור לכם לחשוב על הצד הפחות מועדף עליכם (אם אתם ממוקדי הווה, בקשו ממנה עזרה בהגדרת החזון או ציור העתיד). נסו לזהות אם בן זוגך הוא ממוקד הווה או עתיד. אם יש לו העדפה הפוכה מזו שלכם, היעזרו בו, שוחחו איתו על היבטים שלא חשבת עליהם בעסק.

והכי טוב להגיע לאימון מקצועי

אם אתם ממוקדי עתיד, אני מציעה לכם לשכור את שירותיו של יועץ טוב “שחזק” בפרטים, כזה שיבדוק שאתם משלימים את המשימות. אם אתם ממוקדת עתיד, אני מציעה לכם לפתוח יומן או מסמך שבו רשומות כ—ל המשימות שלכם.

אשמח לעזור,

חוה ניסנבוים