התחברי

זום על היזמת

האם ניתן לאפיין יזמת? האם כל בעלת עסק היא יזמת? מה משפיע על יזמות? ומה בין יזמים גברים לנשים. הלכנו לשאול את הדוקטוריות וחזרנו עם תשובות

» מדור הקמת עסק

ד"ר דפנה קריב, מרצה בכירה בבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמאי, המכללה למנהל, ומומחית בתחום חקר היזמות הבינלאומית, משוכנעת שאם הייתה עומדת עם הגב לסטודנטים שמגיעים להתייעץ איתה בנוגע ליזמות עסקית, בלי לזהות את קולם, היא הייתה יודעת אם מדובר בגבר או באישה רק על בסיס שאלותיהם.

נשים מהבטן גברים מהראש
ד"נשים מתלבטות במה שאני מכנה 'מוטיבציה', מאפיינת קריב את השאלות הנשיות, "האם כדאי להן להיכנס ליזמות, האם היזמות תגרום נזק להן או למשפחתן. יש דגש עליהן, על רגשות, על הבית ועל השילוב. הן שואלות אנשים, חשות אנשים ונותנות לאינטואיציות 'לדבר', לאו דווקא בגלל שהן נולדו כך, אלא בגלל שיש להן יותר הרשאה לכך. גברים לעומתן שואלים 'ביזנס': איך להביא יותר לקוחות, מה לעשות כדי להביא משקיעים ומה לעשות כדי לא ליפול עם ספקים". 

לאופי השכלתני שבו פועלים גברים גם חסרונות. "מסתבר", אומרת קריב, "למרות שאין לזה משמעות אמפירית, שתחושות ואינטואיציות יוצרות עולם יזמי עשיר יותר שמביא לתובנות טובות יותר לגבי כדאיות של פיתוח מוצרים או שירותים והצלחתם. לכן כשאנחנו מדברים עם סטודנטים על היבטים של יזמות, אנחנו מכניסים גם אלמנטים של אמוציות וקבלת החלטות אינטואיטיבית." 

ד"לא בטוח" אומרת ד"ר גילת קפלן, פסיכולוגית קלינית בכירה, יוזמת חברות וניהול, "שלגברים או לנשים יש סוג אישיות יזמית יותר או פחות 'by nature'. אני חושבת שבגילאים הצעירים לא יימצאו הבדלים בין בנים לבנות, אבל לאורך השנים רואים שלנשים יש פחות אופי של 'טורפות', במובן של לסמן מטרה ולרוץ אליה בכל הכוח. האנרגיה הולכת למקומות שונים והתוצאה היא שיש הרבה יותר יזמים מיזמיות."

גם לדעתה של קריב, ההבדלים בין גברים יזמים ונשים יזמיות אינם הבדלים אישיותיים מולדים אלא הבדלים התנהגותיים הקשורים לסוציאליזציה של גברים ונשים.

"יזם", אומרת קפלן "יכול לשים את כל כולו במיזם שלו מתוך ידיעה שהאישה תטפל במשפחה. אצל רוב הגברים, משפחה לא נתפסת כהגשמה עצמית אלא משהו שמראה על בעלות ושייכות. רוב היזמיות הן גרושות או נשואות לבעל תומך."

"נדיר שגבר ישאל אותי איך להסתדר עם הבית, מצהירה קריב, "או איך הוא עומד להתארגן עם כל המערכות של עבודה חלקית, בית ופיתוח יזמות. זה בכלל לא מעניין אותם. הם לא שם. הם כן שואלים אותי אם אני יכולה לעזור להם בנטוורקינג, שאלה מצוינת אגב, שנשים כמעט מעולם לא שואלות אותי".

"לנשים יזמיות מכל תחום, מסמול ביזנסס ועד ליזמות הכי גבוהה שאת יכולה לדמיין, הרבה יותר קשה עם כסף מאשר ליזמים", טוענת קפלן. הן לא יודעות להשיג כסף והן לא יודעות לקבל כסף. יזמים צריכים כסף כמו חמצן", היא מבהירה, "אם אתה לא יודע להסתדר עם כסף, הסיכוי שתצליח הוא הרבה יותר קטן".

נשים יזמיות לא רק שיודעות להסתדר פחות עם כסף אלא שהן גם לוקחות פחות סיכונים. מבחינה חברתית," מנתחת קריב, "זה אמור להיות בדיוק ההפך, מכיוון שבמבנה המשפחתי המסורתי, עדיין הגבר הוא זה שמביא סכום כסף גבוה יותר הביתה, הרי שהוא זה שהיה אמור לפחד יותר. אנחנו מאמינים שלילדות מועבר מסר של 'ללכת בתלם' כבר מגיל צעיר יותר מאשר לבנים."

דד"ר מירה חניק, יועצת ארגונית ומאמנת עסקית, מתארת הבדלים בין גברים לנשים גם בחזון: "לגברים יש חזון בענק. כולם רוצים להיות ביל גייטס או יצחק תשובה. החלומות שלהן מאוד רציונאליים ומחוברים למציאות. נשים מציבות מטרות יותר נמוכות אבל עולות מדרגה בחזון תוך כדי העשייה".

דוגמה למטרות הנמוכות שמציבות לעצמן הנשים לעומת הגברים מביאה קריב מהשטח האקדמי: "הייתה לי סטודנטית שהיה לה רעיון למיזם שקשור בעולם הדייטינג באינטרנט. אמרתי לה שלעסק יש פוטנציאל להפוך לעסק בינלאומי" אבל הסטודנטית חשבה אחרת: "אני ממש לא שואפת לזה, אני רוצה לבסס משהו חמוד, קטן ולוקאלי בישראל". היא אמרה לקריב בתגובה.

יזמות זאת אישיות
עסק קטן ולוקאלי או עסק גדול ובינלאומי, שניהם מסתבר יכולים להיחשב לעסק יזמי על פי המומחיות. לדבריהן לא גודל העסק הוא זה שמעיד אם את יזמת אם לאו. ואפילו לא העובדה שאת בעלת עסק. "זאת אישיות", קובעת קפלן, "יכולת לברוא עולם. יזם, מרכיב עולם, בונה מציאות. הופך משהו לקיים. זו יזמות.  אנשים שנולדים מאד לא יזמיים לא יהיו יזמיים, ואנשים שהם מאוד יזמיים גם בכלא הם יעשו מהפכות. אם בן אדם הוא אדם שחובב שקט ושלווה בחיים שלו, אני אומרת לך מראש, זו לא אישיות יזמית. את תדחפי אותו, הוא יעשה משהו ושם זה ייעצר."

"הקריטריון הוא לא הבעלות על עסק אלא עד כמה שינית משהו בשוק שבו אתה פועל", מחדדת קריב בראיון לקפה דה מרקר את ההבדל בין עסק יזמי לבין עסק מסורתי.

"יש עסקים משפחתיים בהם דור שני או שלישי לוקח את העסק וממשיך את הניהול שלו", ממחישה קריב את כוונתה, "ואנחנו לא שמים לב שפעם ניהל את העסק מוישה ועכשיו מנהל אותו עמית - הבן של מוישה. לעומת זאת, לפעמים מגיע עמית אחד ופשוט "הופך" את העסק.

להפוך את העסק, זה למשל "כשיש לי חנות מכולת עם קהל שכונתי שמגיע אליה. במכולת אני מוכרת לחם אחיד. לאט לאט אני מכניסה לחם עם מרכיבים מיוחדים שיצרו טעמים אחרים. ומי שקונה לחם אחיד, מקבל בחצי מחיר את הלחם עם התוספות. זה נקרא "אסטרטגיית צמיחה". אני לא מקבלת את כל העלות על הלחם החדש. אלא נותנת חלק ממנה כמתנה. אני בוחנת את השטח ומתחילה לחפש קהלים נוספים. יש פה אסטרטגיה שלמה שהיא גם שיווק, גם פרסום וגם אסטרטגיה מול לקוחות. זה נקרא יזמות", מסכמת קריב.  

חניק לא עושה הבדל בין עסק יזמי לעסק לא יזמי. לטענתה, גם מישהי שלמדה קוסמטיקה ופתחה מכון לקוסמטיקה בבית נחשבת ליזמת אם יש לה פרנסה מהעסק, הגשמה עצמית, עצמאות והעסק מעניק לה שליטה בעולם שלה. "הגיעה אלי מאומנת על סף פשיטת רגל", היא מספרת, "התחלנו לעבוד וגילינו שבעיסוק שלה כנותנת שירות היא יכולה להצליח כעצמאית הרבה יותר. צעד בצעד היא התקדמה. אחרי חצי שנה היא הודיעה לי שהיא החליפה את המשרד למשרד יותר גדול.

את תכונת היזמות שהתגלתה אצל הלקוחה מבהירה חניק "לא המצאנו זה משהו שהיה רדום".

כפסיכולוגית מתעניינת קפלן ביזמות לא כפתרון כלכלי אלא כמשהו פסיכולוגי, זהותי, פנימי ועמוק שמבטא את האישיות. "אני שואלת את עצמי אם אישה שהקימה עסק מכורח הייתה עושה זאת גם אם היא הייתה משתלבת בשוק העבודה."

רדום, או לא, איך תדעי אם יש לך את זה? להלן המאפיינים של יזמיות (ויזמים):
1. אמונה (אין סופית) בחזון - "לא כל אחת רוצה להיות יזמת, לא כל אחת זה החלום שלה ולא לכל אחת זה מתאים לאופי ולחזון הכללי של החיים שלה", אומרת חניק, "צריך רצון ואמונה ביכולת להגשים את החזון גם אם יש אנשים שאומרים 'זה טיפשי', או 'זה לא נכון', 'לא מתאים' או 'בשביל מה את צריכה את זה'. קפלן מכנה את התופעה "יכולת החלמה טובה מאוד מכישלונות". "יש אנשים", היא אומרת, "שאם תגידי להם 'לא, זה טיפשי', הם ילכו הצידה ויבכו. ליזמים זה לא יהיה נעים אבל התגובה שלהם תהיה 'מה הוא מבין בכלל' או 'נשיג את זה אחרת'.  ליזמים יש אמונה אין סופית", סבורה קפלן, "והמציאות לא תבלבל אותם". "יזם", אומרת קריב, "מאמין שהוא הולך לעשות את השינוי, ומסתבר שבלי האמונה הזו, מאוד קשה לעשות שינויים. זה לא אומר שכל מי שמאמין שהוא יעשה שינוי, אכן יעשה אותו. אבל הנאיביות או האופטימיות מאפיינת יזמים ויזמיות כאחד."

2. רמה גבוהה של יצירתיות וחדשנות - "יזם הוא לא אדם שקופא על שמריו", מתארת קפלן יזם אופייני, "זה אדם חסר שקט, סקרן, שרוצה לחדש ומחפש הזדמנויות. יזמת באופי, שתפתח מספרה תקלוט הזדמנויות עסקיות לא שגרתיות. תכניס למספרה בגדים וכדומה." "המוח לא מפסיק בכל רגע נתון לחפש הזדמנויות בשביל המיזם", פוסקת קריב.

3. נטייה לקפוץ למים ולקחת סיכונים - "חלקם לא רואים את זה כסיכון", מבהירה קפלן, "אלא כסיכון מחושב בעיקר בגלל היכולת שלהם לראות דברים אפילו שהם לא מול העיניים שלהם. יזם (או יזמת) שרוצה להקים משהו, יודע איך זה יראה. זה לא אומר שזה יראה ככה בסוף, אבל יש לו תמונה בראש. זה לא 'ננסה ונראה מה קורה'." לדעת כל המומחיות, לקיחת סיכונים היא תכונה שמאפיינת הרבה יותר גברים יזמים מנשים יזמיות. "נשים יותר שקולות וזהירות", אומרת חניק "אולי בגלל שלימדו אותן לא לקפוץ מעל הפופיק."

4. פתיחות וחשיבה מחוץ לקופסה - "זו לא יצירתיות", מבהירה קריב את ההבדל, "זו היכולת להקשיב למישהו ושזה יציף לך רעיונות. להגיד 'וואו, זה ועוד זה ועוד זה, באמת יכול ליצור משהו שהוא רלוונטי אלי'."

5. דמיון - מונה קפלן. "נגיד ששואלים כלה לעתיד איך את רוצה להיות בחתונה? היא תגיד לך 'יפה', 'נסיכה'. רוב הנשים לא יראו בדיוק איך הן רוצות להיות (למשל כפרייה). ליזם יש יכולת לדמיין את החזון. אני מאמינה שמארק צוקרברג, ממציא הפייסבוק, דמיין שאנשים יושבים בחדר וכותבים אחד לשני".

6. כריזמה ומנהיגות - "יכולת השפעה בין אישית ניכרת", מסבירה קפלן. "הם יודעים לעמוד מול אנשים ויודעים לשווק את עצמם. אנשים הולכים אחרי אנשים עם עוצמה אישית, כי יש להם תחושה שהם חזקים, שהם יודעים את הדרך, ושהדברים ברורים להם." "יזם הוא מנהיג", טוענת קריב. "כמו המפקד בצבא שאומר 'אחרי', גם יזם אומר 'אחרי', נמציא משהו, נעשה משהו, נחדש משהו."

7. רצון להשקיע - מציינת חניק או בלשונה של קפלן "יכולת לעבוד קשה".

8. מסתדרים היטב עם עמימות - יותר טוב מהאדם הממוצע", קובעת קפלן.

 

יזמות ומשפחה

מרכיבים אישיותיים, השפעות חברתיות ואפילו משפחת המקור כל אלו יקבעו אם את יזמת בנשמתך. אך מה עם כישורים ניהוליים וטכניקות עבודה? קפלן וחניק תמימות דעים: הם ניתנים ללימוד. "תמיד לקבל הדרכה מאיש מקצוע", פוסקת חניק, וקפלן אומרת שאישה שהיא יזמת אבל אין לה את ההבנה או היכולת להשיג כסף, לא רק שיכולה ללמוד את זה, אלא שהיא אפילו יכולה להיות יזמת יותר טובה."

תגובות

rachel pereg 02.07.2012 | 09:37

היבטים הכתבה מביאה היבטים שונים וזה הופך אותה למעניינת ומלמדת

אורית א. 05.11.2011 | 10:09

טיפים נפלאים

maly malca lev 20.10.2011 | 15:18

תגובה לדברי קפלן וחניק אני בהחלט מסכימה שברוב המקרים, אדם במצוקה יש לו יותר מוטיבציה לעשות ולפתור את בעיותיו ( שיכול להשפיע גם על אחרים!) מי ש" שבע" נאלץ פחות ליזום,לדעתי זו טעות- כי אדם שאינו יוזם וחושב קדימה, דומה לאדם מת...

רמי 14.09.2011 | 12:22

יוזמה ברוכה!

אלה 14.09.2011 | 11:22

כתבה מעולה, תודה.

ריבי 14.09.2011 | 10:03

מקסים ומיאש כאחד. מקסים כי זה כמובן כתוב טוב ומעמיק ותורם אבל מיאש כי זה אומר שלא כולם יכולים...

דליה ברנובר 12.09.2011 | 09:15

להיות יזמת זה מסע אישי מדהים בו קשה מאד לזייף. קשה ובלתי אפשרי להסתיר חולשות. קשיים. דעות קדומות של עצמי על עצמי. יזמות זה מסע אישי כנה, חסר פשרות, מטלטל. מרגש ומדהים. יישר כח!

יעל יצחקי 12.09.2011 | 09:08

כתבה מצויינת כמנהלת עמותה ששמה דגש על הנושא המגדרי בעולם העבודה, נהניתי מאד לקרוא את הכתבה שיכולה לעזור לנשים למצוא את דרכן ולחדד את שעליהן לעשות כדי להצליח.

עדנה זמיר 12.09.2011 | 08:16

כתבה מרתקת. היוזמה לכתבה מהסוג הזה מבורכת עשוייה היטב ומרתקת .הוסיפה ערך ותקווה. תודה.

גנית 12.09.2011 | 07:15

כתבה מעולה התחברתי לכל מילה שנכתבה בה, כתבה זורמת, מעניינת ואמיתית. כל מילה בסלע.
גנית פרג

הוסיפי תגובה לכתבה זו




הוסיפי תגובה דרך פייסבוק

למאמרים נוספים בנושא הקמת עסק