התחברי

לתרגם חלומות לעסקים

בחרנו להביא את סיפוריהן של שתי נשים מעוררות השראה, אפרת פינקלר ואילה אורי, שעשו השנה פריצות דרך עסקית ולעדכן על התקדמותה של גנית פרג, מפתחת שיטת 'לילה

סוף השנה - זמן מתאים לסכם את כברת הדרך שעברנו ולהציב יעדים לקראת השנה הקרובה. חוה ניסנבוים, המלווה כבר שנים נשים בעסקים, זכתה גם השנה להיות שותפה למסען העיסקי של נשים בעקבות חלומן - החל ממציאת החלום, דרך הפיכתו למציאות בעלת הצדקה כלכלית והגשמה אישית.

» מדור מעוררות השראה

כאן ראיינה וכתבה: מיכל גולדשטיין

 

אפרת פינקלר - מלווה התפתחותית
אפרת פינקלראפרת פינקלר השאירה מאחוריה ניסיון של שנים במשאבי אנוש והלכה בעקבות הלב אל תחום הלווי ההתפתחותי לתינוקות וכיום היא עובדת ומטפלת בשיטת 'שלהב'. הרצון לטפל ולעזור לתינוקות מעוכבי התפתחות ביחד עם ידע נרחב אודות הקשר שבין קשיים בהתפתחות המוטורית בינקות לקשיי למידה עתידיים (הן מהלימודים והן מהחשיפה לעיסוקה של אמה המלווה ילדים עם קשיי למידה), עזרו לאפרת לגבש את האני מאמין המקצועי שלה. מהמקום הזה הגיעה אפרת אל חוה לייעוץ עיסקי וביקשה לברר האם היא אכן מגובשת דיה מבחינה מקצועית בכדי להפוך את החלום לפרנסה.

במחצית השנייה של השנה הקודמת הוכנו תשתיות: פיתוח תכנים, הקמת אתר ועוד. השנה עבדו אפרת וחוה על שיווק כשהמשימה היתה: חשיפה והכרה שיביאו למכירת אבחון וטיפול התפתחותי בקרב ילדים.

אפרת מספרת שגם כשיש מוטיבציה גבוהה עדיין יש צורך בהנחיה מקצועית באשר למהלכים העסקיים הנכונים. במקרה שלה הערוץ שנבחר היה כתיבה. כתיבה היא דרך מצויינת למיתוג מומחה, והיום, רשת האינטרנט מספקת כר נרחב ואיכותי לחשיפה. בנוסף, ברמה האישית, אביה של אפרת הוא כותב מקצועי ויש לה הזדמנות להיעזר ביתרון היחסי של השירותים המקצועיים שהוא מאפשר לה ללא הגבלה. הפעולה הראשונה שלה היתה שליחת טיפים מקצועיים לרשימת התפוצה הפרטית שלה. הצעד הבא היה פרסום של סיפור מקרה ב-"Time Out הורים" ומשם המשיכה להוצאת ניוזלטר קבוע ופתחה בלוג. במקביל החלה לנהל את פורום "התפתחות התינוק" באתר "דולה".

האתגר
לאחר פרסום הכתבה הראשונה על אפרת במגזין הורים היא הגיעה אל חוה לייעוץ מלאה בחששות: החשיפה לתקשורת מיצבה את אפרת כאשת מקצוע בעלת קו בלתי מתפשר שאינו תמיד אהוד בקרב הורים מודאגים המחפשים לשמוע ש"הכל בסדר". בכתבה, עימתו את אפרת עם פיזיותרפיסט שאמר שההתקדמות ההתפתחותית של הילד צריכה להיות טבעית ולא לפי לוחות זמנים. אפרת הרגישה שכאשת מקצוע היא מוקמה הרחק מהמיינסטרים, והיא מייצגת קו לא פופולארי ולכן יפנו אליה פחות הורים.

באותה פגישת ייעוץ שאלה חוה את אפרת האם הקו "הנוקשה" מייצג אותה. אפרת אמרה שכן והסבירה את הרציונל שגיבשה במהלך לימודיה ועבודתה, רציונל שגם מתקשר לשורשיה המקצועיים (עיסוקה של אמה כמלווה ילדים עם קשיי למידה). אם כך, אמרה חוה, הנה הבידול שלך. בים של מלוות התפתחותיות ולא מעט גישות ומטפלים, הנה האמירה האישית-מקצועית שלך, הטענה שלך לעולם.

אפרת נרגעה מעט למרות שהיה עליה לעשות סוויטצ' בראש, אחרי הכל לא פשוט לייצג את האופוזיציה אך לעיתים דווקא משום כך קולה הוא שנשמע יותר וחשוב מכך - נשאר בזכרוננו. 

ההכרה הביאה את אפרת לחידוד האמירה המקצועית שלה או אם תרצו לבידול שלה. אבל היא גרמה גם לדבר נוסף -  עיתונאים התחילו להתאהב בה! - יש לה משהו אחר להגיד, טענה, אולי מקוממת, אבל מעניינת, ובכל מקרה תוכן חדש ומקורי להביא לקוראים. לפתע, החלו להגיע עוד ועוד בקשות לראיונות שעשו עבורה עבודת שיווק ויחסי ציבור מעולים ללא תשלום.

וכך קרה שבד בבד עם ההכרה של אפרת בקול המקצועי ההולך ומתחזק שלה הגיעה גם הפריצה לתקשורת שתורגמה לאינספור מאמרים מקצועיים שאפרת פרסמה בשנה האחרונה במרבית כלי התקשורת ובהם הורים וילדים, nrg, ועוד.

יהיו שיגידו שהבידול כרוך במחיר של ויתור על קהלים מסויימים. חוה סבורה שממילא מדובר בקהלים שאינם מתאימים לאפרת, בגישה. חשוב מכך: הטענה הברורה של אפרת מושכת יותר הורים שמודאגים מעיכובים התפתחותיים ולכן יותר הורים מגיעים אליה ממקומות רחוקים והם גם מוכנים לשלם יותר עבור מי שמבין אותם ואת הדאגה שלהם. ולבסוף, מן הסתם, הורים ששותפים לטענתה של אפרת או לגישתה הטיפולית, יהיו מחוייבים יותר לתהליך ומרוצים יותר, ולכן גם ממליצים יותר.

סדנאות או טיפול אישי
בחירה נוספת שאפרת עשתה השנה היתה ההחלטה להתמקד בטיפולים פרטניים ולא בסדנאות קבוצתיות, מתוך אמונה שאיפה שהתשוקה שלך נמצאת - שם את צריכה להיות ושאין סתירה בין הצורך להתפרנס לבין האמת המקצועית. זה לא היה ויתור פשוט.

חוה מספרת שהיא נתקלת שוב ושוב בטענה הרווחת בקרב מטפלות ויועצות: "סדנאות עושות הרבה כסף". גם אפרת נקטה בקו הזה. וחוה ענתה, קודם כל בכובע השיווקי: כמה זמן לוקח לך למלא סדנה?! כמה סדנאות את יכולה למלא? (האם את יכולה למלא סדנה אחר סדנה? אם לא, אז אין לך פה מודל כלכלי יציב, שיחזיק לאורך זמן. כמה פרסום את צריכה לעשות בשביל למלא סדנה אחת שמשלמים עליה הרבה כסף, בשונה מייעוץ אחד). כלומר, אם אין לך 'כוח שיווקי' (וכנראה שיהיה לך בהמשך, כשרשימת התפוצה שלך תהיה ארוכה מאוד) אז סדנה היא לא פתרון כל כך פשוט או מיידי.

ולבסוף, האם סדנה משקפת את האמת המקצועית שלך?! אולי טיפול, ייעוץ, אבחון אישי או יחס אישי חשובים במיוחד במקצוע שלך?!

לאפרת חשוב להדגיש שלאורך השנה היו גם ימים של התלבטויות בנוסח "מה לעזאזל חשבתי לעצמי?" והיו גם ויתורים שעשתה עם הבחירה שלה להקים עסק חדש. אולם כיום, כשהיא מסתכלת לאחור על המקום בו עמדה לפני שנה, היא רואה שהמטרות הגבוהות ששמה לעצמה התגלו כברות ביצוע לחלוטין ושהרעיונות והחלומות שלה הפכו למציאות.

ומה אפרת היתה מאחלת לעצמה בשנה הבאה? להמשיך לטפל, לכתוב ולפרסם על מנת ליצור שינוי במודעות ההורים לכך שטיפול בקשיי התפתחות בקרב תינוקות חשוב בדיוק כמו טיפול בליקויי למידה בגיל מאוחר יותר ומעבר לכך - הטיפול בעיכובים אלו בזמן הינקות יכול למזער את הנזקים שיגרמו בעתיד.

לאתר הבית של אפרת, לחצו כאן: ליווי התפתחותי


אילה אורי - טיפול רגשי באכילת יתר
אילה אוריהשבוע האחרון של שנת 2010 היה עמוס במיוחד עבור אילה אורי שפתחה בימים אלו סדנה בה היא נותנת לנשים כלים להתמודדות עם אכילת יתר. כשמדברים עם אילה על בעיות אכילה אפשר בקלות להתבלבל ולחשוב שעסקה בכך כל חייה המקצועיים אולם למעשה, למרות הכשרתה כדיאטנית קלינית ועיסוקה הקליני בעבר, במשך יותר מעשר שנים טיילה אילה במחוזות מקצועיים אחרים, ורק בחודשים האחרונים שבה להתמקד מחדש ומזוית אחרת בתחום בו היא רואה היום את שליחותה.

ואכן, שום דבר בהתנהלות העסקית של אילה אינו מסגיר את העובדה כי לפני כשנה עדיין התלבטה בין התמקדות בטיפול בחולים סופניים לבין טיפול באכילת יתר ועודף משקל, כיוון ששני התחומים משכו אותה. לאילה, מטפלת מוסמכת ב-NLP, דמיון מודרך ושיטת "המסע", היה ברור שהכיוון שלה הוא ריפוי ושהכלים שבידה אכן מסייעים לריפוי פיזי ונפשי בתחומים שונים, אולם בשלב מסויים היא הרגישה שכדי לפרוץ מבחינה עסקית היא אינה יכולה להסתמך על מזל או החלטה שרירותית וזו היתה הנקודה בה פנתה אל חוה לייעוץ קריירה שהפך לייעוץ עסקי.

יחד עם חוה זיהתה אילה שהתשוקה והחיבור האמיתי שלה הינו תחום האכילה ולכן בחרה להתמקד בו. במקביל הוחלט שהמיקוד יהיה באילה כמטפלת בתחום האכילה הרגשית ולא בשיטות הטיפול ובראשן שיטת "המסע" שהגדירה אותה עד לשלב זה. המשימה הראשונה שקיבלה אילה היתה לכתוב  את הטענות המקצועיות  שלה.

ארגון כל התכנים והטענות במודל ברור עולה ברוב תהליכי הייעוץ העסקי. למודל, שיטה או גישה בהירה קל ללקוחות להתחבר ולזכור. לבעלת העסק, מודל או שיטה מקנים בידול והוא מאפשר גם להסביר את העסק שלה ללקוח, במהירות וקלות.

בשלב פיתוח התכנים, אורגן החומר במבנה של רבדים מהרובד הנראה - התנהגות - לרבדים הסמויים מעינינו. הטענה המרכזית של אילה היא שאכילת היתר שלנו מושפעת מהרבדים הפנימיים שלנו: המחשבות, האמונות המגבילות, הרגשות והתחושות שלנו. כאשר כל אחד מהרבדים האלה יזכה להתייחסות נכונה ויטופל, הדרך לאכילה מאוזנת תתאפשר בקלות ולתמיד.

גישת הרבדיםבמקביל לפיתוח המודל החלה איילה לפתח טרמינולוגיה מקצועית ולהשתמש בה יותר ויותר. לימים, הפך הרציונל ל'גישת הרבדים' וכחלק מתהליך המיתוג נוצר הביטוי הגרפי של התפוח הרב שכבתי שצבעיו ההולכים ומתבהרים ככל שמעמיקים מייצגים את ההעמקה וההתבהרות שמתרחשים במהלך הטיפול. 

השלב הבא בתהליך היה בחירת ערוצי השיווק. בשלב הראשון הוחלט על הקמת אתר אינטרנט שיהווה למעשה את "בסיס האם" לפעילותה של אילה. לקראת הרצאה שנתנה אילה הוחלט לעבות את ארסנל הכלים שלה בגלויה שיווקית שחולקה במקום. במקביל, החלה אילה בהפצת ניוזלטר למעגלים הולכים ומתרחבים, הופק סרטון שמציג את אילה בפעולה ו....הטלפונים החלו לצלצל. אילה מספרת כי לאמונה ולעידוד שקיבלה במסגרת הלווי העסקי יש מקום חשוב בהתקדמותה השנה. גם היעדים שלעיתים נראו לה מלחיצים ומאתגרים מדי התגלו בדיעבד כברי ביצוע.     

לגדל עסק
והיום? היום כשהיא עסק לכל דבר אילה נהנית הן מהעשיה המקצועית והן מהתנהלות העסקית - לווי העסק ופיתוחו - בדיוק כמו זרע שהנביטה וכעת היא חוזה בו גדל. "לכל מקום אליו אני הולכת אני מחפשת את ההזדמנות העסקית והראש כל הזמן מחפש מה עוד ניתן לעשות". לשנה הקרובה אילה מאחלת לעצמה להמשיך ולהתפתח ולהנחיל את הכלים המקצועיים שלה כהעשרה לדיאטנים באמצעות סדנאות והשתתפות בפורומים, וכבר הוזמנה להרצות בפני דיאטנים בכנס רב משתתפים שיתקיים בחודש מאי.

ולטווח הרחוק יותר? לאילה יש חזון לפיו כשאנשים יהיו בשלום עם עצמם ועם גופם הם יוכלו להתפנות ולהביא שלום גם במקומות אחרים - כשמסתכלים על מה שהשיגה אילה בשנה האחרונה יש בהחלט מקום לאופטימיות.

 


גנית פרג - מפתחת שיטת 'לילה טוב'
גנית פרגחזרנו אל גנית גם השנה כדי להמשיך ולהתעדכן בהתפתחות העסק שלה וגם הפעם אנחנו מדווחות על התקדמות משמעותית שעשו האשה והעסק בשנה אחת בלבד.

בסיומה של שנת 2009 הצהירה גנית פרג, מפתחת שיטת 'לילה טוב' להרגלי שינה בריאים, כי היא על סיפו של מעבר לשלב הבא בעסק שלה - ניהול. בד בבד סיפרה גנית על הקושי להיפרד באופן מוחלט ממתן יעוצי השינה (באותה תקופה כבר הכשירה גנית שלוש זכייניות שעבדו בשיטת 'לילה טוב' אולם עדיין התקשתה לפנות את היומן הפרטי שלה למטלות ניהוליות בלבד).

גנית המשיכה להיעזר בלווי העסקי הצמוד של חוה - גם בהתנהלות השוטפת וגם בהחלטות ארוכות טווח. בשנים של צמיחת העסק העסק עולות כמעט מדי יום שאלות אסטרטגיות וטקטיות ויש חשיבות רבה ליעוץ מקצועי שמסייע לשמור על מה שכבר הושג ועוזר בקידום העסק ליעדים הבאים שלו.

על מנת להמשיך ולגדול מבחינה עיסקית ובהמשך לקבוצת הזכייניות הראשונה שהכשירה החליטה גנית להקים בית ספר להכשרת יועצות שינה שיעניק לבוגרות שלו אפשרות לייעץ בשיטת 'לילה טוב' הן כיועצות עצמאיות והן כזכייניות. החודש מסתיים המחזור הראשון של הקורס עם 21 יועצות חדשות ובחודש הקרוב יפתח מחזור נוסף של 20 יועצות.

תלמידות בית הספר, שעברו כולן סינון אישי וקפדני על יד גנית, גויסו ברובן מקרב לקוחות מרוצות באמצעות הניוזלטר שמוציאה גנית וגם באמצעות פניות אישיות. בנוסף, הוכן גם סרטון וידאו לקידום ההרשמה.

גנית מספרת שמבחינה רגשית המעבר הסופי מסטטוס של יועצת לסטטוס של מנהלת היה הדרגתי ובהחלט הצריך ממנה הבשלה מסויימת. השלב הראשון - המעבר לזכייניות  - חייב אותה לשתף בידע הבלעדי שפיתחה וגם לוותר על חלק מהשליטה המקצועית. רק כשגנית נוכחה שהמהלך עלה יפה וכי הזכייניות עומדות באחוזי ההצלחה אליהן הגיעה בעצמה ביעוצים הפרטיים שלה (למעלה מ-92% הצלחה), הסכימה לשחרר עוד מעט והקימה את בית הספר שנפתח לקהל הרחב יותר.

שיטת לילה טובומה עוד? גנית עברה לאחרונה למשרד חדש וקלטה אל מטה החברה את מאיה אנוך לתפקיד עוזרת אישית ומנהלת המשרד.

ומה היא מתכננת לשנה הקרובה?
לשמר ולטפח את המצב הקיים - לוודא שכל הזכייניות והיועצות עובדות, לשמור על הרמה המקצועית ולהמשיך ולקדם את שיטת לילה טוב בין השאר באמצעות יחסי ציבור.

לראיון קודם עם גנית, לחצי כאן

תגובות

יערה ביסמוט 17.01.2011 | 08:53

אכן מעורר השראה!

הוסיפי תגובה לכתבה זו




הוסיפי תגובה דרך פייסבוק

למאמרים נוספים בנושא מעוררות השראה