התחברי

לחשוב כמו זברה

מה אפשר ללמוד מהטווס על בידול עסקי? מהתמנון על מינוף כלכלי? ומהפרה הקדושה על ערכי ליבה? שרי בראל ובלה בלייכר יועצות עסקים וחדשנות עם 10טיפים מקוריים לחשיבה עסקית יצירתית. כן, יש חיה כזו.

» מדור ייעוץ שיווקי

שרי בראל ובלה בלייכר
כל הזכויות שמורות לאתר גולדה

בוקר. בפעם המי יודע כמה בטשתם את הרצפה עם הרגליים וגרמתם לכסא שלכם להתנדנד בפראות. הדלקתם את מאוורר התקרה שהתחיל לזמזם בשקט. התעצבנתם וכיביתם אותו ברעש.

תקיעות מחשבתית היא אחת הטרגדיות היותר גדולות שיכולות לפקוד בעל עסק. לרוב היא מגיעה אחרי המחשבה של "אין לי כסף" ואחרי המחשבה על "איך אני אפטר מהלקוח הנודניק הזה?" ונעצרת.

תקיעות מחשבתית משמעה: עסק תקוע. זה שלא מחדש את מוצריו (כי מה כבר אפשר להמציא?....), זה שלא ייקח הלוואה (איך אשכנע את מנהל הבנק?.....) וזה שלא יחשוב על מיזמים נוספים (בקושי את המיזם הזה אני מצליח להזיז....). בעלי עסקים מודעים היטב לעניין ש"ללכת על בטוח" זה הרבה יותר מסוכן מאשר להיות נועזים ומפתיעים, הבעיה מתחילה כשזה עובר לביצוע.

לחשוב כמו זברה סינית"לחשוב כמו זברה" היא שיטת אימון לחשיבה לא שגרתית. התכסיסים היצירתיים והאסטרטגיות המתוחכמות מושאלות מעולם החיות. השיטה כוללת ספר, לוח לסיעור מוחות אישי וגם ערכה רעיונאית המכילה ספר הדרכה עם 53 מאמנים וירטואליים בצורת קלפי חיות אימון. עכשיו גם בסינית.

המאמנים מפולפלים, חצופים, שונים והופכים את החשיבה ליצירתית כמוהם. זמינים 24 שעות ביממה ושירותיהן ניתנים חינם אין כסף!

לפניכם עשרה מאמנים עם עצות מועילות להצלחה בג'ונגל העסקי:

 

המאמן: תוכי1. עוררו התלהבות - חשבו כמו תוכי
התוכי, הוא חיה משמחת, מקפצת, מדברת ותקשורתית.

המשימה הראשונה שלכם היא למצוא דרכים שיעוררו בקרב לקוחותיכם התלהבות ויותר מכך -  צורך לספר עליכם, לייצר עניין סביבכם ולגרום לשומעים לעוף אליכם.

2. צרו עניין דרך שינויים חיצוניים - חשבו כמו טווס
כמו שהטווס שוקד על יופיו החיצוני כדי לכבוש את לבה של הטווסה, כך אתם צריכים לחשוב מה יכבוש את ליבם של לקוחותיכם. עשו רשימה של כל השינויים שתוכלו לבצע כדי למשוך לקוחות. לא מדובר בהכרח ביופי אלא בנראות שמקדמת את העסק.  הקפידו על ה"איך" - איך אתם נראים, איך נשמעים. צבעים, עיצוב, מוסיקה. חשבו על עיצובים פורצי דרך, על לבוש לא צפוי של הצוות, על מוסיקה מפתיעה, על לוגו ייחודי. כל מה שהעין רואה והאוזן שומעת.

3. המציאו פתרונות הפוכים - חשבו כמו עטלף
העטלף ישן כאשר ראשו כלפי מטה - עשו גם אתם תרגיל וחשבו הפוך. נשמע מופרך, אבל מומלץ לנסות.

קחו את הנושאים שאתם תקועים בהם ושאלו אותם הפוך, למשל: "איך אבריח לקוחות חדשים?", "איך אחזק את המתחרים שלי?", "איך אשכנע את מנהל הבנק שלי שאני לוזרית?". בקשו עזרה של מקורבים לכם ואז, שבו והפכו את הרעיונות הבלתי הגיוניים להגיוניים. לא תאמינו כמה רעיונות פורצי דרך תמצאו ברשימה.

רעיונות פורצי דרך הם מילת המפתח בחשיבת העטלף. כבר קרה שרעיון הזוי הפך לכוכב ועשה קסמים. אם לא תנסו, איך תדעו?

 

המאמן: לטאה4. חתכו, קצצו, וותרו - חשבו כמו לטאה
האסטרטגיה של הלטאה היא לוותר על חלק מגופה בשעת סכנה. תחשבו על איזה חלק שנראה לכם בלתי נפרד אתם מוכנים לוותר כדי לצמוח? עשו רשימה של  כל ה"שחקנים" המשמעותיים בעסק שלכם והתחילו לוותר. ממציאי המזל"ט ויתרו על הטייס, יצרני הקפה - המציאו קפה לא קופאין ויש גם סבון ללא סבון -  על מה אתם מוכנים לוותר כדי ליצור משהו חדש?

עובדים? *מוצרים? *מיקום? *שם? *ביטחון? *נועזות? *פחדים? *חברות? *שירות? *יופי? *נוחות? *שמרנות?

זכרו! כדי שזה יהיה חדשני אתם חייבים לוותר על משהו משמעותי.

5. דברו בשפה של שכפולים ומנופים - חשבו כמו תמנון
מה הייתם עושים לו היו לכם שמונה זרועות ולא שתיים? מה יכולתם להפעיל? מה יכולתם למנף? כאשר מבקשים להגדיל רווחים יש החושבים כיצד לחסוך, יש החושבים כיצד להגדיל. אנו מבקשים להגדיל ראש ולבקש שתכניסו לשפה שלכם שני משפטים משמעותיים שבהם חושבים אנשי העסקים הגדולים בעולם: "מה אפשר להכפיל?", "איך אפשר למנף?". אומרים שאחת מכל עשר יזמויות מצליחה, אז אולי תיזמו עשר? מעכשיו הכניסו למילון החשיבתי שלכם, בבואכם להמציא או לבחון יוזמה, משפטים כמו: "מה אפשר למנף", מה ניתן לשכפל", "למה אחד ולא 100"

 

המאמן: פרה קדושה6. "שתלו" ערכים חדשים - חשבו כמו פרה קדושה

הפרה הקדושה מאמנת אותנו לשנות מציאות על-ידי "שתילת ערך", שהרי כל הפרות בעולם נשחטות ורק פרות שהצליחו לשכנע את עמן שהן קדושות יכולות להסתובב ללא חשש ברחובות. מה יותר אמיתי?-  האמת על העסק שלכם? או מה שהלקוחות שלכם חושבים עליו?. מלחמת השיווק עברה היום לשדה התפישות ולכן בחרנו בפרה הקדושה לסמל את המסר. הפרה בהודו, טעימה כמו אחיותיה בכל העולם, אך היא מסתובבת חופשי בזכות ערך הקדושה. נסו גם אתם לשנות מציאות דרך שינוי תפיסה בלבד ו"שתילת" ערך חדש.

עשו רשימה של ערכים שבזכותם יתחולל שינוי תפיסתי בעסק שלכם מבלי לשנות אותו. חשבו על הראשון שנתן ערך של "ענתיקה" לרהיט ישן והעלה את ערכו פי כמה מונים, חשבו על יזמי נדל"ן שהקפיצו ערך בזכות רעיון מבריק. בקיצור העבירו את הקרב לשדה התפישות.

 

7. מצאו פתרונות מתחלפים - חשבו כמו זיקית

הזיקית מאמנת אותנו למצוא פתרונות מתחלפים לאותה הבעיה - למה להיתקע בפתרון אחד?.

רובינו נתקעים בגלל שאנחנו חושבים שיש רק פתרון אחד. למה להישאר רק בצבע אחד כשאפשר להחליף צבעים? ולמה להסתפק בפתרון קבוע אחד כשאפשר ליצור פתרון מתחלף? קחו רעיון ותחשבו איך לייצר ממנו משהו אחר דרך יצירת התפתחותו ושינוי. יצרני קרם למשל, חשבו על קרם יום ולילה, קרם ידיים, רגליים, עיניים. חשבו שהעסק שלכם יכול להיות חנות מכר ביום, מרכז הדרכה בערב, ומקום לאירועים בלילה. קחו פתרון, יזמות או עסק שלכם והמציאו רעיונות מתפתחים.

 

8. היו ללא הפסקה - חשבו כמו כריש

עשו הכול כדי שהעסק שלכם לא יירדם וכך גם הלקוחות והשוק בו אתם פועלים. כדי לא לשקוע הכריש נמצא בתנועה מתמדת. חשבו  איזה חדשנות תוכלו להביא מיזמות שקשורה בתנועה מתמדת. אולי תחשבו על תוספת של פעילות סביב השעון, על פעילות ללא הפסקה, על חשיבה ללא הפסקה. חשבו על רעיונות חדשים שישאירו אתכם במודעות של הלקוחות. חלקו את השנה לחגים ולימים משמעותיים, המציאו ימים משלכם, כמו יום הצחוק הבינלאומי, יום העצלנים,  יום הקיטורים העולמי.

 

9. השתמשו במשאבים זרוקים - חשבו כמו נשר

רוב האנשים נתקעים ביוזמות כי "אין כסף!". המציאו משאבים שהם אינם כסף ויוכלו לקדם אתכם. חשבו כמו הנשר, שנחשב אומנם למלך העופות אך בשל טפריו החלשים הוא אינו מסוגל לשאת את טרפו ולכן אוכל את מה שאחרים צדו. אסטרטגיה מעולה לחידוד הראיה למשאבים "זרוקים" בשטח ולזיהוי משאבים שנמצאים מתחת לאף ועד היום לא התייחסנו אליהם. מהיום במקום להגיד את המשפט האלמותי "אי אפשר, אין כסף" זכרו שאולי אין כסף, אבל תמיד ניתן למצוא משאבים. למשל: כוח אדם - בני משפחה, חברים, לקוחות, נערים, סטודנטים, גמלאים, אנשים עם מוגבלויות.


10. הכילו סתירות וצרו אבסורדים - חשבו כמו זברה
הזברה מאמנת אותנו, למשל,  להכיל סתירות וניגודים, להכיל את השחור והלבן ביחד, להיות מסוגלים לחשוב ב"כן" ו"לא". וזו אחת אסטרטגיות החשובות בדרך להרחבת החשיבה וזה עוד לא הכול...

רוב האנשים חושבים או בשחור או בלבן. למדו להכיל את השחור והלבן ביחד. למשל, לקוח "נודניק" הוא לקוח נאמן ואם כך חשבו כיצד להפוך לקוחות לנודניקים, כיצד לעודד אותם דווקא להתלונן. זאת תהיה לכם הזדמנות נפלאה לפצות ולצאת גדולים מהחיים. חברה סיפרה בהתלהבות על סלט חסה ברשת גדולה שמצאה בו המון חול. "אז...ממה את מתלהבת?" "לא תאמינו... התלוננתי, המנהל בכבודו הגיע, נתן לי סלט נוסף חינם, עוד קרואסון וקפה מתנה!"

 

עוד על המחברות, על ערכת הרעיונאי והספר "לחשוב כמו זברה" תוכלו לקרוא באתר:   www.thinklikeazebra.co.il

תגובות

אור 02.04.2017 | 18:02

ואני אוהב הכי הרבה את הציפורים,בין היתר מאחר ו
כשהם נתקלים בסכנה או בבעיה הם עפים למעלה, כדי לראות את הענין מנקודת המבט של מעוף הציפור.

סנדרה רגב 10.03.2010 | 06:18

אוהבת מאוד! יש לי את הספר זה עשה לי עוד פעם חשק להיכנס עמוק לכלי ולהשתמש בו עם הלקוחות שלי.
אין ספק שיש כמה פרות קדושות במערכות יחסים שלא דבר על נחשים....
תודה בנות,

נטשה מזור 30.09.2008 | 07:05

\"לחשוב כמו זברה\"שיטה נהדרת,אני עובדת אם הכל \"לחשוב כמו זברה\" -שיטה נהדרת לראות דברים מנקודת מבט שונה ולא שיגרטית.אני משתמשת בקלפים ושדות אימון בעבודה עם בעלי עסקים בנושא שיווק וזה נותן תוצאות מצוינות.פתום הראש נפתח ועולה רעיון מקורי או תובנה מה לשנות או...יש הרבה דברים בג\'ונגל...ממליצה בחום.

דנה רוזנאי 26.09.2008 | 21:00

נפלא הרבה זמן לא נתקלתי במשהו מקורי כל כך.

עדנה מימון 26.09.2008 | 11:06

לחשוב כמו זברה כתבה מעניינת ומקורית.
הייתי מוסיפה: חישבו על כל בעלי החיים. אצלם הפסד פירושו מוות, הפסקת הקיום שלהם. לכן, הם כל הזמן נמצאים בעירנות גבוהה, חושבים על איך לנצח במקרה של סכנה. כשלון אינו בא בחשבון.
הם לא נחים על זרי הדפנה לרגע (גם כאשר הם נחים).

הוסיפי תגובה לכתבה זו




הוסיפי תגובה דרך פייסבוק

למאמרים נוספים בנושא ייעוץ שיווקי