הדס מור מארחת במטבחון את הסופרת זוהר אביב
הדס מור, מטפלת בילדים עם אילמות סלקטיבית, פוגשת את זוהר אביב, סופרת ילדים ונוער, לשיחה על הקשר ההדוק בינה לבין קוראיה, על ההזדמנות לכתוב סיפורים חדשים מתוך קשר זה ועל המפגש שבין עולם הדמיון למציאות. סיפור שהוא מקור השראה עסקי
כשאני מדמיינת סופר, אני רואה בעיני רוחי אדם ספון בחדרו, יושב לבדו מול מחשב, בשעות הקטנות של הלילה. לצידו כוסות קפה חצי מלאות, אולי מאפרה עם סיגריות מעוכות- במצב של התכנסות עצמית ויצירה מתוך עולמו הפנימי.
מסתבר שלא תמיד זה ככה….
הסופרת זוהר אביב הייתה ילדה מופנמת ולא "מקובלת", שברחה מהמציאות אל עולם הספרים. היא חלמה להיות פיה שתשנה את העולם ותעשה אותו למקום טוב יותר. היא לא חלמה להיות סופרת. רק אחרי שספרה הרביעי יצא לאור, היא הפנימה את עובדת היותה סופרת.
את זוהר אני מכירה הודות לילדים שלי. לפני שנתיים סיימתי להקריא להם את אחד מספריה בסדרת "יד הפלא". בסיום הספר הוזמנו הילדים ע"י גיבור הספר (רן השמנמן), לכתוב לו מכתב ובו הצעות לפתרון לבעיה שבה נתקל בספר. הילדים קפצו על ההזדמנות.
להפתעתנו הרבה, לאחר כשבוע, קיבלנו גלויה מזוהר ובה התייחסות אישית למכתב שלנו. הגלויה הזו גרמה לאושר גדול בבית. "יש לנו גם תשובה מרן השמנמן וגם חתימה של זוהר אביב" הצהירו הילדים בשמחה ומיד ביקשו לקרוא עוד ספר מהסדרה.
במשרד החינוך מפתחים קמפיינים מפוארים לעידוד קריאה, שלא תמיד "מספקים את הסחורה" והנה, בגלויה אחת פשוטה הצליחה זוהר לגייס את ילדיי להמשך קריאה.
מאז עברו שנתיים. הבכור שלי גדל וכבר יש לו פייסבוק. באחד מהימים הוא ענה לטלפון ופצח בשיחה בת שעה. בזווית האוזן שמעתי אותו מדבר על אטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור) ממנה הוא סובל. בסיום השיחה שאלתי אותו עם מי שוחח כל כך הרבה זמן והוא מצידו ענה לי "עם הסופרת זוהר אביב".
הסתבר לי שהוא חבר של זוהר בפייסבוק ובמרחב הזה היא מזמינה ילדים להעלות נושאים המעסיקים אותם ושעליהם הם היו רוצים שתכתוב בספריה.
זוהר איננה מניחה מה הם הצרכים של הלקוחות שלה, היא שואלת ומבררת את זה אתם. היא עושה זאת בשטח בו הם "מסתובבים"- ברשת החברתית ובבית הספר.
כל אחד מספריה (60!) מוקדש לילדים שהיו מעורבים בכתיבת הספר ושמם מופיע בו. הספרים עוסקים במגוון נושאים מחיי הילדים. סדרת "יד הפלא" עוסקת בקבלת השונה בחברה וכוללת נושאים כגון: הפרעות קשב וריכוז, צליאק, אוטיזם, גמגום השמנה ועוד.
כמומחית לטיפול בילדים עם אילמות סלקטיבית הבנתי שאפשר ללמוד מזוהר שיעור חשוב על קשר עם לקוחות וזיהיתי הזדמנות מצוינת לשיתוף פעולה בינינו, שיענה על צורך שיש לילדים אותם אני מלווה בעבודתי.
אילמות סלקטיבית היא מצב שבו ילדים המדברים באופן רגיל לחלוטין בביתם, נמנעים מלדבר מחוצה לו (בחוג, בגן, בבית הספר ועוד). עד היום לא נתקלתי בדמות ספרותית המתמודדת עם התופעה, אך כילדה קוראת ספרים שבמרכזם עומדת דמות המתמודדת ומתגברת על קשיים, זכורה לי החוויה בה יכולתי במציאות, ברגעי התמודדות דומה, לדמיין איך אני הופכת לגיבורה מהספר ולהתמלא כוחות.
בתור מי שמחפשת לפתח דרכים נוספות לסייע לילדים ולמשפחות אותם אני מלווה, חשבתי שאם יצא לאור ספר ילדים ובו דמות המתמודדת ומתגברת על אילמות סלקטיבית, הספר יוכל להצטרף לסל הכלים בהם אני מציידת את המשפחות בדרך להתגברות על אילמות סלקטיבית. ערך מרכזי בעבודה שלי הוא קידום המודעות לאילמות סלקטיבית בקרב הציבור. אין כמו ספר טוב להפצת הבשורה בקרב מורים וילדים שדרך ההכרות עם הנושא יוכלו לסייע לילדים המתמודדים עם המצב.
כך יצא שפניתי לזוהר בהצעה לשלב את נושא האילמות הסלקטיבית בכתיבתה. לשמחתי מיד נעניתי בחיוב ונוצר בינינו שיתוף הפעולה. לאחר ייעוץ מקצועי שלי "נולדה" דמות המתמודדות ומתגברת על אילמות סלקטיבית והיא תופיע בספר ה-11 בסדרת "יד הפלא" שיצא לאור בקרוב בהוצאת מודן.
שאלתי את זוהר איך נוצרה הדנאמיקה הזו של קשר הדוק עם הקוראים.
היא סיפרה לי שבזמן שכתבה סדרה לעיתון ילדים, החלו לזרום למערכת העיתון מכתבים מילדים שהעידו שמה שקרה לגיבור בסיפור- קרה להם. "זה כאילו כתבת עלי" כתבו לה הילדים. הם התחילו להעלות רעיונות ובקשות שונות להתייחסות בפרקי ההמשך. כך התבסס הקשר ההדוק בינה לבין קהל קוראיה שמתקיים עד היום.
זוהר מספרת שלעתים הקשר עם הקהל במציאות יוצר "תפנית בעלילה".
לפני מספר שנים היא קיבלה החלטה לסיים את אחת הסדרות מתוך תחושת מיצוי. היא הייתה משוכנעת שכתבה את הספר האחרון בסדרה, אלא שבתום מפגש באחד מבתי הספר, ביקשה משפחתו של אחד הילדים מזוהר, שתכתוב ספר המבוסס על אירוע טראומתי של תקיפה מינית אותה חווה הילד. הילד שהותקף ושקרא את כל ספריה של זוהר, סיפר לה כי במהלך התקיפה הוא דמיין שהוא אחת מהדמויות מספריה וזה נתן לו את הכוח להתגבר ולברוח מהזירה. הסיפור של הילד שכנע את זוהר סופית לכתוב ספר על פדופיליה למרות החשש שלה להתמודד עם נושא כל כך קשה ולחשוף את הילדים אליו. כך נולד הספר "חבורת כוח המוח 22 זאב במחשב" ותרם להעלאת המודעות לנושא בקרב ילדים.
זוהר מסכמת: "הקוראים הצעירים, הם אלה שנותנים לי את הכוחות ליצירה הבאה ולהתמודדות עם הפחדים והקשיים שלי. אני מצידי, נותנת להם כוחות להתמודדות עם החיים דרך הספרים".
זוהר מגשימה את חלום הילדות שלה בגדול. היא הפכה להיות הפיה שעושה את העולם הזה למקום טוב יותר ומסתבר שכשממש רוצים, מקשיבים ומתמידים, הדמיון והפנטזיה, הופכים למציאות.
זהר והדס! כתבה מרגשת מאוד ונותנת השראה גדולה!גם בהיבט העיסקי וגם בהיבט של התכנים של שתיכן!
קשר עם הלקוח ובניית מערכת יחסים הדוקה וקשובה היא משימה שלדעתי נמשכת כל יום, כל היום ולאורך כל הדרך בכל פעילות שיווקית שאנחנו עושות, זה מה שיביא לנו את הלקוח הבא, את ההפניה הבאה, את העיסקה הבאה. בעיני זה המרכיב העיקרי בתמהיל השיווק של העסק! ואצלי בקידומים צפון- היא מהות וערך מרכזי בחברה.
מאחלת לשתיכן כל אחת בתחום המרתק שלה המשך הצלחה וכמו שאומרים- "הכל יחסים!"
סנדרה
תודה לך סנדרה על הפירגון והמילים החמות! מסכימה איתך לגמרי- אכן הכול יחסים ! ולכן צריך לעשות הכול שיחסים בין אנשים יהיו פתוחים, מקבלים וסובלניים.
יפה כל כך ונותן השראה שיווקית נכונה טבעית ראשונית כל כך שעל אף שלקוחותיי הם ברובם בוגרי העולם שלנו זו השיטה שעובדת הכי טוב, תודה
תודה לך קרנית על התגובה- טבעי זה הכי יפה…(:
ענקיות, שתיכן.
אתן פשוט נחוצות בעולמינו, מלבד זה שזכיתן לצעוד בדרך כל כך יצירתית בקיסמיה!
תודה לך קליה על הפרגון והמילים החמות! אני מאמינה שבכל תחום אפשר למצוא יצירתיות. בהצלחה ביצירה שלך(:
מרגש מאד, נותן המון תקוה לילדים עם בעיות שונות,הן של דברים מולדים או התמודדויות שונות בחברת או במשפחה, תבורכנה.
תודה תמי יקרה- חיבוק גדול ותודה שלימדת אותי בילדות מהם הכוחות שלי (:
נהניתי מאוד לקרוא את הכתבה, דרך הספרים אפשר להגיע לנפשם של כל בני האדם, כתבה מקסימה!
תודה אלה- שמחה שנהנית מהכתבה. אכן ספרים הם עולם קסום….
כתבה ומידע חשובים מאוד, הידיעה שיש פתרונות איכותיים לאתגרים שונים בחיי הילדים מחזקת ונוטנת בטחון.
השילוב נראה לי כשילוב מנצח של שתיכן
תודה ענקית לך הדס- על שנתת לי את הכוחות ואת הכיוון ליציאה לדרך המרתקת והכ"כ מתגמלת של טיפול בילדים עם אילמות סלקטיבית. חיבוק גדול (:
לפני שהייתי "פיית מגירות" הייתי מורה לאומנות וגם ספרנית. זהר אביב נפגשה עם תלמידים בבית ספר שבו הקמתי ספריה. התרשמתי ממנה מאד לטובה. יש סופרים שכותבים נהדר אבל לפני קהל הם לא ממש… אולי הם סובלים מאילמות סלקטיבית? אולי סתם פחד קהל? בכל אופן, זוהר אביב מדברת עם הילדים בגובה העיניים. על דברים שמעניינים אותם. הם, מצידם, נהנים לקרוא את ספריה. הסיפורים רלוונטיים וקולחים. נעים לדעת שהקשר בין הקוראים לבין הסופרת זורם גם מחוץ לספרים. כל העניין מעורר השראה. תודה לך הדס מור על הראיון הזה. העשרת אותי וחיממת לי את הלב
תודה לך גילה על התגובה (: ואכן ספריה של זוהר נפלאים וחשובים. אגב פחד קהל הוא הפחד הנפוץ ביותר, לפני הפחד ממוות…
איזה יופי!
אני מכירה ילדה אחת כזאת, חברה של הבת שלי מבי"ס.
אני אשלח לאימא את הכתבה הזאת. זה בטח יעניין אותה.
אילה- אשמח מאוד אם תשתפי. חשוב שאנשים יידעו שיש פתרון והילדים הללו יכולים לחוות הקלה עצומה ושחרור. תודה לך (: