איך רווח עסקי יכול לייצר מהפכה חברתית – ראיון עם רויטל הנדלר

איך רווח עסקי יכול לייצר מהפכה חברתית – ראיון עם רויטל הנדלר

רויטל הנדלר היא יזמת סדרתית. החל מאולג'ובס, אותה יזמה ומנכלה במשך 7 שנים, דרך המיזם workwithme, שותפות בהקמה ובפיתוח של בריזומטר, אשר זכתה בפרס הסטארטאפ המבטיח בעולם בשנת 2014 ושותפות בניהול המחזור הראשון של Tech for Goodאקסלרטור ליזמים בתחום הסטארטאפים החברתיים. כיום היא מנטורית לסטארטאפים חברתיים, כאשר תהליכי ייעוץ עסקי של הנדלר מבוססים על התפיסה כי ליזמות איכותית חייבות להיות שתי שורות רווח: עסקית וחברתית.

כאשר רויטל הנדלר, יזמה והקימה את AllJobs  בשנת 2005, היא לא דמיינה את עצמה כאשת עסקים גדולה. כאשר שנה וחצי לאחר הקמת החברה, היא נמכרה למשקיעים תמורת 70 מיליון ש"ח, ניתן בהחלט היה לזקוף לזכותה של הנדלר הצלחה עסקית מרשימה. רויטל נשארה מנכ"לית של החברה במשך 7 שנים, וכשפרשה פנתה לטפח יותר את חייה האישיים והמשפחתיים. כיום, כאמא לזוג תאומים צעירים ובנוסף שותפה לגידול בנותיו של בן זוגה, דמות אשת העסקים הופכת להיות מורכבת יותר.

הנדלר רואה חובה גדולה בבחירה באמהות ובהשקעה בילדיה, כדי לגדל ולטפח דור עתיד שמח, בריא ומאוזן. עם זאת, תשוקתה לעולם העסקי בעינה עומדת, והיא מממשת אותה בטיפוח הדור הבא של יזמים. מתוך תפיסה כי "כסף אמנם יכול לעשות טוב, אבל טוב בהחלט יכול לעשות כסף", היא מספקת ייעוץ עסקי למיזמים חברתיים, ונותנת שירותי מנטורינג ליזמים. מטרת תהליכי הייעוץ לייצר את שורת הרווח הכפולה – זו העסקית וזו החברתית.

revital hendler 1

האם מותר למיזמים חברתיים להיות ריווחיים?

הנדלר מספרת: "מגיעים אליי יזמים ואומרים לי, 'הקמתי קהילה כי רציתי לתקן עוולה חברתית'  אז בבוקר הם עובדים כשכירים ובערב מנהלים קהילה בפייסבוק. קהילה של 20 אלף אנשים שמעוררת הרבה מאוד תשומת לב. הבעיה היא שאי אפשר להגדיל את היוזמה כי אין שם פרנסה. אז הם עובדים במשרה מלאה כי צריך גם להחזיק משפחה והקהילה מתחילה להתעצבן כי היא רוצה תשובות ומייד. ייעוץ עסקי של יזם כזה עוסק בבניית מודל עסקי. אנו מחפשים איך המיזם יכול להרוויח כסף כך שהיזם יוכל  להתפטר מהעבודה ובאמת לתת לקהילה. בשיחות הייעוץ עולים דברים כמו זה שכסף זה דבר מלכלכך, כשבעצם כסף לא מלכלך כלום. כסף הוא אנרגיה. אם אתה משתמש בה בהוגנות, היא תאפשר לך להגדיל את הנתינה לעזור ליותר אנשים ולהפוך את העולם הזה לטוב יותר."

האפשרות להפוך את העולם לטוב יותר, טמונה על פי הנדלר בתפיסה הניהולית. "כמעט כל סטארטאפ", היא טוענת, "יכול להיות חברתי. למעט אולי חברת טבק", היא מסייגת, "זה תלוי במודל העסקי על פיו מנהלים את החברה. באולג'ובס לדוגמה חיפשנו לתת שירות של שדרוג קורות חיים. חיפשנו בחוץ הרבה זמן ואף אחד לא היה מספיק טוב לנו. החלטנו להקים את השירות הזה בבית. התחלנו משני עובדים, אבל ראיתי שזה לא מצליח להיות רווחי. ביקשתי שינסו ליצור ביחידה הזו רווח בלי שמייקרים את השירות ללקוח. אחת העובדות אמרה: תגידי לי, את עם כל הדיבור שלך על חברתיות, כל הזמן מחפשת כאן את הרווח. ואמרתי לה נכון – כי אם אין כאן שורת רווח , אני לא יכולה להגדיל את זה, ולעזור לעוד אנשים. עם שני עובדים אפשר לעזור ל 10 מחפשי עבודה בשבוע, זה לא מספיק כוח כדי לעזור לכולם”.

 

הצעת חוק חדשה – עסקים מחוייבים לתרום לחברה

הבעיה, של חברות במשק,"  מסבירה הנדלר, "זה שהמנכלים שלהם עובדים בקדנציות של שנתיים שלוש ואמת המידה שלהם למנכ"ל טוב מסתכמת בכמה רווח הוא הביא לחברה. אז מה עושה מנכל חדש?", שואלת הנדלר ועונה, "הוא מקפיא את המשכורות ומקצץ בכל מה שאפשר לקצץ בו. רוב החברות היום," מסכמת הנדלר את המצב העגום, "לא מנוהלות בשתי שורות רווח- עסקית וחברתית, ואפילו לא בשתי שורות רווח עסקיות של טווח קצר וטווח רחוק. מנכ"ל מחוייב לזבנג וגמרנו ולא משנה את מי הוא הרג בדרך, את הלקוחות, את העובדים או את שניהם."

אם הייתי יכולה לחוקק חוק מדינה שחברות שיוכיחו שהן עושות משהו לטובת הציבור, יקבלו הטבת מס,  אני בטוחה," קובעת הנדלר, "שבראיה רחבה, תוך  4-3 שנים החברות האלה גם ירוויחו יותר!". כדוגמה, מביאה הנדלר חברת ספרים, שיכריחו אותה למצוא את שורת הרווח החברתית. אז בהתחלה, "מתארת הנדלר את התהליך הצפוי, "היא תעשה את זה בשביל ההטבה במס. יישב סמנכ"ל השיווק ויגיד, 'בוא נכניס לכל החנויות שלנו ימים שבהם נזמין את כל הילדים ממשפחות נזקקות לשעת סיפור וניתן להם ספרים בחמישים אחוז הנחה.", אבל, “זו לא רק תרומה חברתית! זו פעילות שיווקית מעולה כדי להגדיל מכירות!  אבל היום?," היא מתארת את המצב לאשורו, "חברות ספרים לא חושבות ככה. הן חושבות על  קומבינות כדי שתקני ספר בשקל, ואז תקני את הדבר היקר מהצד השני. המוח לא חושב חברתית," היא מסכמת.

המוח של הנדלר דווקא כן חושב חברתית ובתהליכי ייעוץ עסקי מביאה גם את היזמים החדשים לחשוב ככה. "לפני שבריזומטר הגיעו אליי" משחזרת הנדלר, "הם היו 2 מהנדסי סביבה ומהנדס מחשבים מהטכניון שהיו עסוקים בלחשוב איזה על אלגוריתם לחישוב איכות האוויר. כשהם הגיעו אלי הם כבר הבינו שזה צריך להיות מיזם עסקי ולא פילנטרופי, אבל לא ידעו איך לעשות את זה. היום, כשהמודל העסקי ברור וארוז- מכירת ידע על זיהום אוויר- זה מובן מאליו. דני רופ רוצה מידע על זיהום אוויר, מישהו שרץ, רוצה שהצמיד החכם שלו יתן לו מידע מעודכן על זיהום אוויר ובנדל"ן צריכים אפליקציה כזו כדי לדעת איזה בית נמצא באזור עם זיהום אוויר. יש הרבה לקוחות שמשלמים על האינפורמאציה הזאת אבל כדי להגיע לזה היה צריך ליצור שינוי תודעתי בציבור."

לא רק הציבור צריך לשנות את התודעה. הנדלר סבורה שגם היזמים עצמם חייבים לעשות זאת. "הרבה יזמויות חברתיות נופלות כי הן נשענות רק על הצד החברתי", היא מתארת את המציאות בשטח. "יזמים רבים אומרים 'בגלל שאני חברתי, בואו תפתחו לי דרך'. זה תירוץ שאני סולדת ממנו", היא מצהירה, "להיפך, משהו חברתי צריך להיות עוד  יותר מקצועי. כי כשאתה רק חברתי אתה נראה עוד יותר הזוי. איך אמר לי משקיע? 'אולי אני אשקיע בחברה, למרות שהיא חברתית.' והבנייה הזו של דבר שהוא חשוב לעולם יחד עם מודל עסקי, המייצר לחברה רווחים, שעל גביהם המיזם יכול לצמוח, זה מה שמדליק אותי."

revital hendler 2

מימוש התשוקה: כלים למימוש העסק

את התשוקה הזו הנדלר מביאה למאות היזמים שפונים אליה לליווי עסקי במנטורינג אחד על אחד ובסדנאות. בסדנאות היא מלמדת איך מפצחים רעיון והופכים אותו למוצר בעל מודל עסקי. לומדים את התהליך: מה שואלים, את מי שואלים, איך מתמחרים, איך בודקים רגישות למחיר, איך מדברים את הרעיון ואיך בונים אסטרטגיית חברה שתהיה מפת דרך כדי להבין למה אני נכנס ומה המשמעויות האישיות של זה.

מהסדנה יוצאים עם הרבה שיעורי בית, שאותם מביאים אחר כך לפגישות האישיות, אשר הופכות להרבה יותר יעילות והרבה יותר קצרות. לא רק זמן זה יחסוך, גם הרבה מאוד כסף. "ההשקעה ביום כזה היא  750 ש"ח והחומר שיועבר בו בד”כ לוקח לי להעביר 8 פגישות אישיות שעלותן המצטברת אלפי שקלים".

"כולם חושבים שהמקרה שלהם אישי ושזה לא יעבוד להם בסדנה," אומרת הנדלר, אבל אמיתית זה לא נכון. אחרי שעושים שיעורי בית, אחרי שעונים על שאלונים, מנתחים ומסיקים מסקנות, התהליך הופך להיות מאוד פרטני, אבל קודם צריך ללמוד מה עושים – וזה אצל כולם מאוד דומה.

החזון של הנדלר הוא שאנשים יממשו את הרעיונות החברתיים שלהם, ויהפכו אותם למוצלחים. כולנו נרוויח מזה, "אני רוצה לתת להם את הכלים להצליח, והם מתחילים במודל עסקי, אשר רואה שורת רווח כפולה".

רויטל הנדלר עם חוה ניסנבוים-אגוזי, כנס גולדה לעסקים קטנים ובינוניים 2013

רויטל הנדלר עם חוה ניסנבוים-אגוזי, כנס גולדה לעסקים קטנים ובינוניים 2013